Brev:
Selvstændighedsalder og sprog
25. februar 2009
Alder:
18 mdr.
Selvstændighedsalder og sprog
Hej Helen,
Så er mine tvillingedrenge blevet 18 måneder, og generelt går det rigtig godt med dem. De er motorisk utrolig stærke og hurtige - nogle særdeles aktive drenge. Jeg har dog nogle spørgsmål til håndtering af selvstændighed og til deres sprogudvikling.
For at starte med selvstændighed: Vores ene dreng er blevet meget trodsig de sidste 14 dage. Han bliver fuldstændig hysterisk, når der er noget han ikke må (fx kravle op på spisebordet og stå og hoppe). Han kaster med maden ved bordet og bliver rasende, hvis vi så tager maden fra ham. Når han skal sove, kaster han sin bamse ud af sengen mindst 10 gange, selvom han ikke kan sove uden den. Han er slem til at hugge sin brors legetøj ud af hænderne på ham, skubbe ham, slå ham etc.
Vuggestuen oplever det samme som os. Med andre ord er han virkelig kommet i en selvstændighedsfase. Han vil det hele selv og vil bestemme alt. Han prøver vores grænser af og reagerer med raseri og skrigeri, hvis han ikke får sin vilje.
Jeg ved, at det er helt normalt, men hvordan håndterer vi det bedst? Det er især omkring måltiderne, at jeg er i tvivl om, hvad vi skal gøre. Hvis vi tager maden fra ham, fordi han leger med den og kaster med den, får han ingenting at spise, og morgenmad får han intet af for tiden (de sidste to uger), fordi han bare kaster med den (havregrød). Vi har vist brug for et par gode råd!
Det andet spørgsmål har vi "talt" om før: Sprogudvikling. Den ene dreng (trods-drengen) kan efterhånden sige en del ord og efterligner vores ord uden problemer, ham er jeg ikke bekymret for. Den anden dreng forstår utrolig meget, både enkeltord og sætninger, og vi er gode til at give ham og hans bror opgaver og "ordrer" (er du sød at hente mors hjemmesko; skal vi ud at have en ny ble på; vil du have noget vand), som han forstår uden problemer og handler på omgående. Men han siger stadig kun 2-3 "ord": Mamma for mad, ae-ae (aer mor over håret) og hhrrr (hest, hund), som han har kunnet i 2-3 måneder. Derudover er det bare pludren med de samme 4-5 stavelser med forskellige tonefald.
Vi stimulerer ham meget med ord og lyde, læser bøger, snakker, gentager ord etc. med det resultat, at han forstår en imponerende mængde ord, men han virker ikke interesseret i at gentage dem eller selv bruge dem. Hans hørelse fejler intet, og han har aldrig haft infektion i ørerne.
Jeg ved, at børns sprog udvikles forskelligt, men hvornår skal vi begynde at blive bekymret, og hvor kan man få hjælp, hvis det bliver aktuelt? Han kommunikerer ellers fint med kropssprog, ansigtsmimik, øjenkontakt, pegen etc.
To store spørgsmål - vi glæder os til at høre dine råd.
Bedste hilsener,
Tvillingemor
P.S. Søvnen går i øvrigt stadig helt elendigt, men det gemmer jeg til en anden god gang :-)