Svar: Automatisk nedtrapning og mættende mælk
25. februar 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Line
De fleste børn vil omkring 10 måneders alderen trives rigtig fint med kun 2 amninger dagligt og man kan her vælge at amme aften og tidlig morgen eller aften og sen aften. Det er forskelligt, hvad der fungerer bedst - hos jer lyder det som om at aften og sen aften vil være rigtig godt. Springer du morgenamningen over, kan din datter starte direkte med morgengrød og have bedre appetit til den :o)
For at hun kan holde hele natten igennem, kan du godt forsøge om du kan få hende til at tage fra begge bryster, så du er sikker på at hun er fyldt godt op - modsat, hvis hun selv afviser eller falder i søvn efter kun at have spist fra den ene side, så er det helt fint. Du må tror på at hun selv kan regulere sit behov.
Det lyder som om at du har masser af mælk og at hun trives rigtig godt med modermælk. Ud over de to amninger dagligt skal hun naturligvis have mere og mere rigtig mad nu og det vil også være helt fint, at du tilbyder hende lidt tykmælk eller lignende ligesom hun også kan få ost, sovs, mælk i grøden osv. og på den måde få lidt ekstra.
En plan for dagen til et 9-10 måneders barn kan se således ud:
Morgen: Havregrød lavet med mme eller sødmælk og smør, vand eller sødmælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Formiddagslur
Frokost: rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, sildepotej, rognguf eller lignende. Rester fra aftensmaden, - kogte pastaskruer, kogte grøntsager som ærter, majs, gulerod, kartoffelbåde osv. Hårdkogt æg en gang imellem, stykker af frikadelle (kød/fisk) osv. Suppleres evt. med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag: En portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs. Spiser som udgangspunkt det samme som jer, fortsat mad i stykker og mos. Vand eller sødmælk af kop.
Suppleres evt. med lidt frugtgrød med mælk til dessert eller kan få en godnatgrød inden sengetid. Vand eller sødmælk af kop.
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Ammes og sover til næste morgen tidlig.
Så mit råd til jer er altså at du roligt kan springe morgenamningen over og i stedet starte dagen med grød og det vil være fint at du selv gør lidt aktivt i denne forbindelse - altså står op med hende og forsøger at starte dagen med grød i stedet for bryst. Vågner hun allerede kl 05, så må du forsøge at trække tiden lidt, så hun ikke vender sig til at spise morgenmad så tidligt, men stadig lærer at sove lidt længere og en måde at komme frem til dette, kan som sagt være, at forsøge at få lidt mere i hende (begge bryster) ved amning om aftenen.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske