Svar: Ikke mere mælk
25. februar 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Line
Der er absolut intet i vejen for at du begynder at give Aske lidt modermælkserstatning på flaske og trapper lidt ud af amning, hvis I begge har det godt med det :o)
De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives godt med amning eller flaske ca 4 gange dagligt i 8-9 måneders alderen nedsættes normalt til ca 3 gange dagligt. Hvis du ønsker at stoppe amning helt og overgå til flaske, så vil det være godt, at du trapper stille og roligt ud, det vil sige, at du nu hvor du ammer 4 gange dagligt, starter med at amme 3 gange og give flaske 1 gang. Efter nogle dage kan du så amme 2 gange og give flaske 2 gange, så amme 1 gang og give flaske 3 gange og tilsidst så helt stoppe amning og så bibeholde de 3 flasker dagligt.
Hvis du beslutter dig for at overgå helt til flaske, så mme skal erstatte amningerne, så er det som udgangspunkt en god idé at mælken er ca 37 grader og at han lapper det i sig fra flasken. Det er vigtigt fordi den lune mælk giver en lidt anden ro og der er stadig tale om forholdsvis store mængder mælk, som han får i maven. De fleste børn vil i denne alder fortsat drikke ca 600ml i døgnet - altså 3 flasker af ca 200ml hver ... Men hvis han kun vil have det koldt, så er det naturligvis bedre end at han ikke drikker sin mælk. Det vil også være rigtig godt at du udover flaske giver ham mme i grød og mos, så han derigennem får lidt ekstra, ligesom det er rigtig fint, at han nu får mere og mere af jeres mad, og således også får lidt sovs, ost. mv.
En plan, lavet med udgangspunkt i din egen plan, kan se således ud:
Tidlig morgen kl 5: ammes eller flaske
Morgen kl 7-7.30: havregrød
Formiddag kl 8.30-9: Frugtmos + forskelligt frugt i stykker + noget han selv bider i
Puttes til formiddagslur, normalt uden amning/flaske (fordi det giver plads i maven til en større frokost)
Frokost kl 11-11.30: Rugbrødshapsere med hummus, leverpostej, fiskefrikadelle, smørreost, ærtemos osv + frugt i stykker + agurkestænger eller ristede rugbrødsstænger
Puttes til middagslur ca kl. 13 med amning eller flaske, for at kunne sove en lidt længere middagslur (omkring 9 måneders alderen kan den fjernes - ofte siger barnet selv fra, i takt med at indtaget af frokost bliver større)
Eftermiddag 14.30-15: bolle med smør, ost, flerkornsgrød + frugt i stykker + noget han selv bider i
Powernap, hvis han ikke har sovet særlig lang middagslur
Før aftensmaden 16.30-17: brød/frugt eller hvad I nu kan finde på
Aften 18-18.30: Mere og mere familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Mad som smager af noget og gerne både mos og mad i stykker, samt mad han selv kan sidde med i hånden. Det kan være kartofler der moset med sovs, ris der gives med sovs osv. og frikadellen serveres så i stykker, ligesom han også kan få blomkålshoveder, kartoffelbåde og lignende i hånden at gnave i. Præcis som I også allerede beskriver :o)
Ammes eller flaske og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske
Som du kan se ligner mit forslag til en dagsplan meget jeres egen og du kan roligt gå over til flaske, hvis det er sådan det fungerer bedst for jer alle lige nu.
Håber ovenstående hjælper videre på vej og giver lidt ro, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske