Brev:
Spørgsmål vedr. søvn
25. februar 2009
Alder:
13 mdr.
Spørgsmål vedr. søvn
Kære Helen.
Jeg skriver til dig for første gang, men har gennem det sidste års tid, ofte fundet gode råd og trøst i dine svar til andre forældre med lignende problemstillinger som os.
Vi har en dejlig søn på 13 måneder som hele sit liv har sovet utrolig dårligt. De første 4-5 måneder af sit liv, fik vi i gennemsnit 3-4 timers afbrudt søvn i døgnet, fordi han lå og klynkede højlydt i sin søvn og derved holdt os vågne (både dag og nat). Vi fik ham undersøgt ved egen læge og ørelægen, uden at man fandt en forklaring, og vi forsøgte med kiropraktor og zoneterapi uden resultat. Han voksede imidlertid fra sit klynkeri, men fortsatte med at sove dårligt.
Han vågner ofte utrolig mange gange om natten, og med intervaller ned til 20 min. Han sover på eget værelse nu, og eftersom det ikke hjælper at tage ham med ind i vores seng, løber vi frem og tilbage på skift natten igennem, eller sover hver for sig, så den ene kan sove og den anden tage "vagten". Nogle gange skal han bare have en sut, men andre gange har han sutten i munden og ligger bare med lukkede øjne og græder.
Lige i tiden er han så begyndt at sætte sig/rejse sig op i sengen (også med sutten i munden), og han er svær at få til at sove igen. Vi kan ikke gå fra ham før han sover tungt, og det kan snilt tage et par timer. Hører han at vi lister ud, rejser han sig op med et sæt og græder helt ulykkeligt (tidligere har vi bare kunnet gå fra ham). Det samme gør sig gældende når han skal puttes til nat. I øjeblikket kan vi ikke forlade ham før han er "helt væk" for han er rædselsslagen for at blive forladt (sikkert seperationsangst?!). Så vi sidder troligt hos ham i ca en times tid hver aften - sommetider længere. Ret træls!!!
Han sover fint om dagen, og vi kan gå fra ham i barnevognen selv om han er vågen - så falder han selv i søvn. Er han ikke i dagpleje sover han herhjemme gerne et par timer om formiddagen og en times tid om eftermiddagen. Er han i dagpleje sover han gerne i omvendt rækkefølge. Vi forsøger at putte ham ved 19.30 tiden om aftenen (sover så ca en time senere hvilket jo er ret sent, og han vågner som regel ml kl 5-6 om morgenen, selv om ham har været meget vågen i nattens løb. Vi overnatter sjældent udenbys, for det går altid helt galt hvis han ikke sover/falder i søvn i sin egen seng.
Jeg venter mig igen (en glædeligt ups'er ;) ) og er godt halvvejs i graviditeten, så foruden ved at det er lidt hårdt med den afbrutte og manglende søvn, frygter jeg også når natteroder nr 2 melder sin ankomst. Derfor vil jeg høre dig om du har et bud på bettemands dårlige sovevaner, og om du evt har nogle gode råd til hvordan vi kan få ham til at sove bare lidt bedre.
Han er ellers en sund og glad baby, med god appetit. Han får masser af opmærksomhed og kærlighed, så han føler sig næppe overset.
Jeg ser frem til at høre fra dig.
Mange hilsner fra en træt mor.