Svar: Spørgsmål vedr. søvn
25. februar 2009
Alder:
13 mdr.
Hej med dig og velkommen til.
Dejligt at I venter jer igen - tillykke med det :o)
I forhold til jeres drengs alder, så tænker jeg at han sandsynligvis er begyndt at gå omkring og udforsker verden mere og mere på egen hånd. Derudover er han i dagpleje og skal derfor undvære jer i dagtimerne, så at han søger ekstra fysisk kontakt og nærhed om aftenen, når han skal sove og roen skal falde over ham, er i princippet naturligt og helt normalt. Det er dog uholdbart at I sidder hos ham en time, det holder ikke i længden.
Du fortæller at han sover rigtig godt om dagen, han falder selv til ro i sin barnevogn og sover ofte ca 3 timer sammenlagt om dagen. De fleste børn vil mellem 12-18 måneder begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt, hos jer lyder det som om at jeres dreng fortsat har behov for sine to lure og det er helt fint. I skal dog medtænke, hvor sent hans anden lur ligger, da det sagtens kan spille ind på hvornår han egentlig er parat til at sove om aftenen.
Nogle børn sover meget og andre mindre og hvis han hører til de børn, som sover mindre end gennemsnittet, så vil han måske ikke være klar til at sove allerede kl. 19.30, men vil reelt først være klar til at sove en time senere ...
Ingen af os kan sove på kommando, hvis vi lægger os i sengen og ved at vi skal falde i søvn nu, så kan vi ofte ikke, men vil i stedet ligge og vende og dreje os igen og igen uden at kunne sove ... sådan har børn det også, de kan ikke sove, hvis ikke de er trætte nok.
Dertil kommer at det lyder som om at jeres dreng ligger og holder sig vågen, fordi han ved at I vil gå. Jeres tilstedeværelse gør altså at han ligger og kæmper mod søvnen, han kan ikke give slip fordi han hele tiden er nødt til at holde øje med om I stadig er der. Det kan også være en årsag til at han om natten sover meget uroligt, han forbinder jo det at sove med at I skal være der - og helst hele tiden.
Jeg vil anbefale at I putter ham, læser en godnathistorie osv. som I plejer og derefter kan I stille jer i rummet og f.eks. ordne strygetøj, lægge tøj sammen eller lignende praktisk arbejde – det giver lidt lyd og lidt bevægelse og barnet får fornemmelsen at man faktisk laver noget og at man laver noget andet end at vente på at barnet sover og det er en vigtig pointe. Altså at barnet får opfattelsen af at det roligt kan lægge sig til at sove, mor og far er der, passer på mig, hvilket man naturligvis skal bekræfte verbalt når man står der, men at man samtidig også signalerer til barnet at det kan sove når det passer – jeg sidder ikke og venter på at du skal overgive dig, jeg har noget andet jeg kan lave imens, så du kan tage det helt roligt.
De lidt større børn ville jo sige ”jeg kan ikke sove ….” og her ville man svare ”det er okay, læg du dig bare og slap lidt af, jeg er lige her, arbejder lidt …” i modsætning til ”du skal sove nu!” for så er der som sagt ingen der kan ...
Prøv derfor om I kan komme ind i en vane, hvor I starter med at være i rummet, er til stede, kan berolige ham verbalt "Mor er lige her, læg du dig ned, nat-nat.." eller hvad du nu vil sige, så han stille og roligt lærer at falde i søvn uden at I sidder hos ham og giver ham direkte fysisk kontakt.
Prøv også at putte ham en time senere, altså på det tidspunkt, hvor han normalt plejer at falde i søvn, så I er sikre på at han er træt nok og så I får afkortet vågentiden i sengen. Stille og roligt i takt med at han så lærer at falde i søvn uden at I sidder der hele tiden, så vil I kunne gå til og fra mere og mere og I vil også kunne putte ham lidt tidligere og på den måde få skabt nogle sovevaner som passer til hele familien.
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske