Brev:
Slår lillesøster
25. februar 2009
Alder:
2 år, 9 mdr.
Slår lillesøster
Hej Helen.
Nu er storebror ved at nærme sig børnehavealderen og er modnet meget de sidste par måneder. Taler rigtig godt og har fået mere "råstyrke", virker ikke til at være så ramt af selvstændighedsalderens krise mere. Men de sidste ca. 3 uger er han så begyndt at blive grov overfor lillesøster på 12 mdr. Skubber og slår, ganske overlagt og ofte for at vise det til os, virker det til.
Vi har kun virkelig skældt ud et par gange, f.eks. efter at han slog hende på hovedet med en brio togskinne. Ellers virker det til at jo mindre voldsomt vi reagerer på det jo mindre interessant er det for ham. Jeg tror han søger vores reaktion og samtidig også har brug for at "tryne" én. I vuggestuen sker der jo ting og der er et par børn som kan være lidt grove. Jeg tænker at han bearbejder sin egen frygt for noget derovre, måske har han set noget. Og så lærer han gennem sin søster hvordan man kan være overfor andre.
Jeg synes bare det er så synd for hende at hun nogle dage ikke kan vide sig sikker, og det irriterer mig at han gør det, når jeg er overbevist om at han er helt klar over at det er forkert. Men jeg har tænkt på det der med at han måske derved lærer at sætte sine egne grænser/at sige fra og at han så bare øver sig på sin stakkels lillesøster. Hvad filan gør man??
Kærlig hilsen
togkontrølløren :o)