Svar: Slår lillesøster
25. februar 2009
Alder:
2 år, 9 mdr.
Hej med dig
Jeg er helt enig med dig i, at det at din dreng slår sin lillesøster ganske givet handler om flere ting. Både det faktum at der mellem søskende er en vis portion jalousi og kamp om pladsen i familien, men også om at han er startet i børnehave, møder nye udfordringer der, hvilket han naturligvis reagerer på og blandt andet ved netop hjemme at øve sig i at finde ud af, hvordan man agerer sammen med andre. Det er som du skriver sandsynligvis både for at få en reaktion fra jer, få jeres opmærksomhed, men også behovet for at "tryne en".
Hvordan I reagerer betyder meget for, hvordan jeres dreng også videre frem håndterer en situation, hvor han kan komme til at slå. Nogle gange så kan der ske det, at man som forældre af forskrækkelse selv kommer til at miste kontrollen eller lægger for meget vægt på at vænne han fra det og derved komme til at forstærke handlingen hos ham. Det er derfor vigtigt at man forsøger at tage det stille og roligt og flytter ham væk og så vidt muligt søger for at undgå at situationerne opstår.
Hvis man som voksen griber ind og skælder meget ud, så kommer skyldfølelsen ofte ind i billedet og det gør det sværere for jeres dreng at styre sig. Jeres handling kan således komme til at forstærke problemet.
I er naturligvis nødt til at beskytte lillesøster og derfor må han ikke hverken slå hende eller på anden måde gøre hende ondt og sådanne handlinger skal han stoppes i. Derfor er I nødt til, når I nu ved at det kan ske, at være opmærksomme på at jeres dreng kan forløbe sig, når han er vred. Derfor skal I være der til at hjælpe ham med at løse eventuelle konflikter, hvor han vil kunne miste kontrollen over sig selv. Derfor skal I være der, når han er sammen med sin søster - de to skal ikke være alene uden opsyn - hun vil ikke være i stand til at kunne forsvare sig, hun kan bare tage imod.
Lillesøster må være omkring et år nu og det betyder at hun jo begynder at gå, tage fat i legetøj og i det hele taget fylder mere end hun tidligere har gjort. Hun kender ikke forskel på dit og mit og vil naturligt tage det legetøj, som storebror leger med - det er ekstra spændende. Han vil synes dette enormt provokerende, hun skal ikke tage hans ting og han kan derfor blive utroligt vred. Derfor er det vigtigt at I forsøger at finde balancen imellem at I ikke kan købe to af hver ting og at han også skal have lov til at have sine egne ting i fred. Ligesom I også skal finde balancen imellem at lade dem lege og gribe ind meget hurtigt, fordi I ved at det her kan gå galt.
Der kan være mange grunde til at børn slår, nogle børn bider også og det at slå og bide er et udtryk for at barnet mister selvbeherskelsen og forløber sig. Det tager tid at lære at mestre og kontrollere sin vrede.
Vrede kan således være en årsag. Det kan være vrede som er samlet sammen fra andre situationer eller forsøg på at kontrollere flere frustrerede situationer. Barnet kan også slå i forsvar, fordi han i en gives situation føler sig truet eller bange.
Børn kan også slå, hvis de har erfaring med at blive slået. Det kan f.eks. være børn som får et rap over fingrene, hvis de rører ved noget de ikke må.
Børn kan slå rent impulsivt
Og børn kan også slå som en reaktion på at voksne ikke hører, ikke lytter til, hvad barnet prøver at sige. Når barnet slår, så virker det - det får opmærksomhed med det samme.
Jalousi er normalt i familier med flere børn og jeres dreng vil naturligt føle en smerte, fordi han ser sin søster som en rival og har følelsen af at "I to har noget samme, som han gerne vil have del i, men at I giver det til hinanden og ikke til ham ...". Måske vil han en dag begynde at sige at han føler der bliver gjort forskel, eller at han føler sig uden for - det betyder ikke at virkeligheden er sådan, måske er han den, der får allermest opmærksomhed og måske er det tit lillesøster der må vente og tage hensyn til ham - men han føler det!
Han føler ikke at han er den foretrukne, han føler sig usynlig i forhold til sin lillesøster, han føler at pladsen i dit hjerte er for usikker ...
Det skal man naturligvis tage hensyn til og han skal vide at han er elsket over alt på jorden. Men han skal også vide, når han går over stregen og at slå sin lillesøster med togskinner og gøre det bevidst er naturligvis uacceptabelt og gør han det gentagende gange, så er det i en sådan situation, at man godt må bruge time-out. Lige præcis i situationer hvor han bevidst gør noget ondt ved sin søster, nytter det ikke at tale fornuft, forklare eller andet og jeg kan sagtens forstå at I skælder ud.
Men det er vigtigt hele tiden at vurdere, hvorfor han gør det. Hvad sker der lige præcis i den situation og så vurdere, hvordan I skal handle. Han skal jo som du skriver også lære hvad det gør ved andre, og hvad man kan gøre i stedet for at slå.
Hvis han mangler ord, egentlig gerne vil have togskinnerne for sig selv og derfor slår med dem, når lillesøster tager dem, så hjælp ham med at sætte ord på "Du bliver så vred, når lillesøster tager dine skinner". Men sæt samtidig også ord på når du trøster hende, så han kan høre og se at det her var forkert. For naturligvis skal lillesøster trøstes, når hun bliver slået og I hjælper faktisk også storebror ved at I sætter ord på her "det var også dumt, det gør ondt, Av av" osv. Altså både for at trøste og fortælle lillesøster at det her var galt, men også for at storebror kan høre, at her var han galt på den, han gjorde noget forkert. Det er en rigtig svær balance.
Du må som sagt sørge for at de to ikke er alene i denne periode, hvor du fornemmer at det kan gå galt. Også fordi det er svært at mægle, når man ikke har været til stede og set hvad der reelt har udløst konflikten. Du må prøve at sætte ord på, de ord som jeres dreng måske mangler, når han føler sig presset eller føler sig tilsidesat i forhold til sin søster og så skal du naturligvis sikre dig, at han ikke mangler opmærksomhed, men føler sig sikker på sin plads også selvom hun fylder mere end tidligere.
lad ham have nogle af sine egne ting, som kun er hans og som hun ikke må lege med og ikke må ødelægge. Man behandler naturligt ting anderledes og kan lege med andre ting, når man er næsten 3 år end man kan, når man kun er 1 år og denne forskel skal også respekteres.
Og så skal han naturligvis have at vide, når han gør noget forkert og hvornår han overskrider jeres grænser. Ligesom I også skal huske at fortælle ham, når han gør noget rigtig godt, så han ved, hvad det er I gerne vil se mere af :o)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske