Svar: Nogle tanker om madvaner
26. februar 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Sabine
Der kan være så uendeligt mange årsager til at børn ikke vil spise og da det er første gang du skriver til mig, er det rigtig svært for mig at vide, hvad det handler om hos jer. Du fortæller jo at jeres ældste datter på 2 år heller ikke spiser særlig meget og aldrig har gjort det ...
Har du talt med din egen sundhedsplejerske, jeres læge, pædagogerne i institutionen osv. omkring dine pigers spisevaner? Det kunne være en god idé at rådføre sig med dem, da de kender jer, kan være der i spisesituationen og se hvad der sker.
Som sagt kan mange ting spille ind, det kan være iboende problemer hos børnene selv, det kan også være påvirkning fra jer forældre. Det kan være dårlig stemning, at I skændes meget, at I ikke selv har et naturligt forhold til mad osv. Dette må vurderes af nogen omkring jer.
Når jeg ser din plan for dagen, så ser det umiddelbart fornuftigt nok ud, tiderne passer fint for en pige på din datters alder og det er ikke noget problem at finde gode tidspunkter at give skemad på. Det lyder dog som om at du har masser af mælk og at hun tager godt fra, hvis hun spiser 10 minutter af gangen og du behøver derfor ikke presse hende til yderligere indtag. Det er helt fint, hvis hun kun spiser fra et bryst af gangen og selv siger fra - prøv at acceptere dette og se om et lidt mindre indtag af mælk på den måde kunne give lidt mere plads og lyst til anden mad.
Det er også rigtig godt, at du forsøger at tilbyde hende mad i hånden og det er her vigtigt at du nu begynder at sætte hende i høj stol, så hun sidder mere rank op, når hun skal spise. Ligesom det at sidde med ved bordet og I alle spiser sammen kan motivere begge børn. Selvom hun ikke kan sidde selv på gulvet, så kan hun ganske givet godt sidde i høj stol imens hun får lidt mad i hånden og med ske.
Det er rigtig godt at du tilbyder hende mad i hånden som hun kan sutte på, men det er naturligvis vigtigt at hu finder det interessant og netop putter det i munden. Ellers har det jo ingen virkning. Start med at sætte hende i den højestol, så hun sidder op, giv hende så noget i hånden, som hun selv kan gnaske lidt på og imens laver du så skemaden klar. Herefter sætter du dig med skålen med mad i den ene hånd og skeen i den anden og så skal du hjælpe hende med at holde fokus på det at spise.
Prøv med forskellige slags grød og forskellig konsistens. Med den alder hun har nu må hun gerne få det hele. Prøv også med grøntsagsmos af forskellig slags. Giv hende hjemmelavet mad, når det passer og ellers så køb mad på glas og pulvergrød til hende. Lige nu betyder det ikke noget om det er det ene eller det andet, lige nu handler det om at hun skal spise.
Det er vigtig at du ikke bare automatisk følger efter med eller tilbyder brystet, når hun afviser skemaden. Hun får masser af mælk, hvis hun ammes 6 gange dagligt. Jeg kan se at du nogle gange tilbyder hende 8 gange dagligt eller måske lidt mere og det skal du ikke. Det er fint med de 6, mere skal hun ikke have - 5 amninger er også helt okay.
Plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 04-05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 08.00: Grød af en eller anden slags, evt. med lidt frugtmos på, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk frugt i hånden, brødskorper, agurkeskiver eller lignende at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk (hjemmelavet eller køb det på glas), ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gnaske i, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur, storesøster hentes.
Eftermiddag 16: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden. Pigerne kan sidde og spise lidt sammen om eftermiddagen.
Powernapper
Aften 18: Aftensmad ved bordet sammen med I andre. Tilbydes grøntsagsmos med kød eller fisk og må gerne få lidt af jeres sovs på sin mos så det smager af noget. kan også få mos fra glas, hvis du skønner dette nemmere. Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden at gumle på. Vand af kop.
Ammes og puttes ca kl. 20 i egen seng
Sen aften 23-24: ammes og sover til næste morgen tidlig uden mælk. Sover i sin egen seng.
Du skal ikke fokusere så meget på mængden, det er helt fint hvis der kun glider 5 skefulde ned af gangen. Det handler lige nu om at der skal en fast rytme ind i dagen og at hun skal vende sig til at nyde maden og føle behov for den. Det skal være spændende og interessant at spise og det skal forbindes med noget hyggeligt og rart.
Morgen og aften, hvor du normalt tilbyder brystet og I andre spiser, skal hun ikke længere tilbydes bryst men rigtig mad og I skal spise sammen. Hun skal sidde med ved bordet, hun skal sidde i sin høje stol. Når hun kan trille hele vejen rundt og også kryber over gulvet, så må hun også kunne sidde i høj stol ...?
Hvis hun er glad for rugbrødssmagen så prøv med øllebrød.
Og så hold igen med amning, som din veninde har sagt. Hun må som sagt gerne blive ammet 5-6 gange dagligt, men behøver ikke mælk fra begge sider. Tro på at hun godt kan nøjes med kun et bryst netop for at hun også skal føle behov for andet mad :o)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske