Svar: Vil ikke spise aftensmad - 23 mdr.
26. februar 2009
Alder:
23 mdr.
Kære Susanne
Det er vigtigt at holde fast i at Katrine spiser, hun starter dagen med havregrød og hun spiser også godt i dagsplejen. Du skriver at det kun er hjemme I har problemerne og det kan naturligvis skyldes flere ting ...
Du har skrevet om problematikken før og jeg har allerede givet dig flere forslag til løsning. Derfor er det begrænset, hvor meget nyt jeg kan komme med i dag og tænker at du måske skulle overveje lidt, hvad årsagen er. Kender man årsagen, så er det også lettere at handle :o)
Hvorfor spiser hun f.eks. om morgenen, har I andre rutiner, får hun serveret maden på en anden måde, virker hun mere sulten og oplagt efter søvn, er det hende selv der spiser eller hjælper I hende, er det hyggeligt, tænder I stearin lys eller har I f.eks. fjernsynet kørende? Hvad er det lige præcis der sker om morgenen, måske kunne I indføre lidt af de samme rutiner om eftermiddagen og om aftenen.
Hun skal naturligvis have kød, fisk og grønt til frokost og ikke kun om aftnen, netop for at sikre hende et lidt større indtag af vitaminer, proteiner, fibre osv. Det er meget vigtigt at hun tilbydes variation dagen igennem og I skal naturligvis udnytte at hun spiser hos dagplejer. Igen må I stille jer spørgsmålet, hvad er forskellen på dagplejer og jer? Hvordan spiser hun i weekenden, når hun er hjemme, spiser hun så slet ikke hele dagen eller spiser hun bare mest om dagen generelt og er ikke den store spiser om aftenen?
Hvordan har I det derhjemme, hvordan er stemningen, er I forældre glade for hinanden, er hjemmet præget af harmoni eller virker I sure, stressede, skændes I meget osv. Det har alt sammen betydning for børns lyst til at spise og kan påvirke mere end man tror. Hvordan har I det selv med mad? Hvis I som forældre selv er meget selektive, ikke spiser særlig meget og har svært ved at give udtryk for nydelse omkring maden og et at indtage mad, så kan det også påvirke jeres datter og hendes lyst til at spise.
Som sagt ved jeg ikke, hvad der sker hos jer, jeg nævner disse ting for at I selv kan prøve at gennemtænke, hvad der hos jer kunne være årsag :o)
I skal også tænke på, hvad hun indtager af væske. Det er vigtigt at hun så vidt muligt drikker vand. Hun må også gerne få mælk men ikke i store mængder og saftevand skal hun f.eks. slet ikke have. Søde drikke og søde fødevarer som saft, slik, kager osv. hæver hendes blodsukker og giver falsk mæthedsfølelse. På den måde fjerner det appetitten.
I skal ikke lave specielle retter til hende, men naturligvis lave retter som I ved hun bør hun lide at spise. Det er fint med pasta, ris, brød, kartofler osv. sammen med forskelligt kød, fisk og sovs. Ofte kan børn i den alder godt lide at der er sovs eller dressing til maden, så kan de dyppe maden i det og det gør det sjovere at spise. Ofte har børn i den alder også behov for at kunne vælge, der skal være valgmuligheder på tallerkenen og så vil de ofte gerne hjælpes lidt med at spise, fordi de om aftnen er meget trætte efter en lang dag.
Man kan ofte også få lidt ekstra grønt i barnet ved at servere det som 'før aftensmåltid'. Omkring kl. 17, hvor du måske er igang med at forberede aftensmaden er hun højst sandsynligt sulten, så at servere en tallerken med lidt forskelligt grønt på dette tidspunkt, kan godt få lidt ekstra til at glide ned. Lad hende også hjælpe til med at lave salatskålen, - komme agurker, majs, tomat, avokado osv. i skålen - ofte glider der så lidt ned i forbindelse hermed.
Grøntsager kan også kommes i boller, du kan f.eks. bage spinat eller gulerodsboller og på den måde få lidt ekstra i hende og hjemmelavede boller glider ofte ned uanset hvad ... :o)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske