Svar: Træt af skemad
26. februar 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Laila
Det vil være en rigtig god idé, hvis du begyndte at variere din datters indtag meget mere. NU hvor hun er 6 måneder gammel må hun få både havregrød, øllebrød, flerkornsgrød, ligesom hun også må få alle former for grøntsagsmos og kan begynde med lidt kogt kød og fisk i mosen. Hun kan få lidt af jeres sovs på sin mos og laver du f.eks. kartoffelmos og millionbøf eller laver du lidt boller i karry, så må hun f.eks. også gerne få lidt af dette.
Mit skøn er, at din datter er kørt lidt træt i at få det samme og at du skal give hende meget mere rigtig mad, altså mad der smager af noget og gerne meget mere variation hele dagen igennem. Hun må også meget gerne få mad i hånden, som hun selv kan sidde med, sutte på, opbløde med spyt osv. Netop det selv at sidde med lidt, vil også gøre hende mere interesseret og ofte hjælper det at starte måltidet med at give hende lidt i hånden. Imens hun så gumler på det, så laver du grøden eller mosen færdig og så er hun bagefter klar til skemaden.
Det er naturligvis også relevant at se på hendes mælkeindtag og det er her vigtigt at du ikke ammer hende natten igennem, men sørger for at mælkeindtaget hovedsageligt sker om dagen. Samtidig er det vigtigt at du giver hende skemad først og så fylder op med amning.
Planen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på, det kan være appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30
Frokost kl 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, opbløde med spyt osv.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Tilbydes frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos ligesom om formiddagen. Kan også ammes om eftermiddagen.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes igen brødskorper eller lignende at gumle på, opbløde med spyt osv. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca kl. 20 i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover videre i sin egen seng, får ikke mælk igen før næste morgen tidlig.
Du fortæller at du laver maden til hende selv og det er helt fint, hvis hun vil spise det. Ellers er det også en god idé at give hende mad, som du køber. Du kan godt give hende mad på glas og er der noget der, hun viser sig særligt glad for, så kan du stille og roligt kombinere den færdiglavede mad med din egen. Lige nu handler det om at få hende igang og mad fra glas kan sagtens være et hit, det er let og praktisk, omend lidt dyrere end det hjemmelavede :o)
Du kan lave mos af alle grøntsager: Gulerod, kartoffel, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det, men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Kød i mosen kan være: Kylling, kalkun, svin, kalv, lam, okse, and osv. Det er en god idé at starte med det lyse kød og så variere stille og roligt efter, hvad I andre får. Så maden på den måde stille og roligt tager udgangspunkt i jeres mad. Det er en god idé at koge det eller lave det i ovn. Du kan lave kødboller, som du har liggende i fryseren, men du kan også give hende indmaden af en frikadelle, hvis I andre får det, moset ned i grøntsagsmosen.
Fisk skal på samme måde som kød laves i ovn eller koges og du kan give f.eks. fede fisk, som især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og hun må gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden.
Så mit råd til dig er meget mere familiemad, meget mere smag, meget mere mad i hånden. Din datter skal motiveres ved at du varierer og tilbyder meget mere forskelligt.
Fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske