Svar: Kommer ind og sover midt om natten
26. februar 2009
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Mette
Det er dejligt at I har skiftet tremmesengen ud til en juniorseng, det lyder som det helt rigtige tidspunkt og Christoffer falder trygt og roligt i søvn med sit vante putteritual.
At han så er begyndt at søge jer om natten lyder helt naturligt og personligt mener jeg faktisk at børn skal have lov til dette. Han vågner jo ganske givet af en drøm, føler sig utryg, når han ligger alene og søger naturligvis sine forældre. Hos jer falder han så trygt i søvn igen og sover godt til næste morgen.
Mange problemer ville være væk, hvis vi havde indrettet os sådan at vi kunne sove i 4x4 meter store senge, så der var plads til alle. Men sådan er det desværre ikke og så må man finde andre løsninger :o)
Et alternativ til at ligge i smørhul kan ofte være en madras på gulvet i soveværelset, på den måde får barnet trygheden som barnet søger, men man får som forældre fortsat mulighed for at have sin seng for sig selv og dermed få en mere sammenhængende og bedre nattesøvn. Man kan så nøjes med at give barnet en hånd at holde i eller lignende.
Man kan også forsøge at putte barnet tilbage i sin egen seng igen. Normalt vil det ikke være nødvendigt at blive i børneværelset og sove hos barnet. Ofte vil man kunne give barnet en tår vand eller lignende og så putte barnet igen, berolige og betrygge,- "jeg er lige her og passer på dig, læg du dig ned igen ..". Men hvis du skønner at du i en periode er nødt til at blive hos ham for at få ham til at sove videre, så må du forsøge det.
Børn vil i 2 års alderen ofte komme i en periode, hvor de bliver bange for mørke og ofte også bange for små dyr. Mange børn vægrer sig derfor mod at sove, hvis de føler det er for mørkt, hvis de ikke kan orientere sig, ikke kan høre deres forældre osv. Derfor er en lille natlampe i den alder ofte en god idé og mange børn har det også bedst med at døren til værelset står lidt på klem, så de kan høre at mor og far stadig er der, snakker i stuen osv. Det gør dem trygge. Hvis jeres dreng ikke har en natlampe, kan det derfor være en god idé, det kan være med til at gøre ham mere tryg og måske være medvirkende til at han tør sove videre på sit værelse :o)
De fleste børn på 2½ har stadig behov for en middagslur og 1-1½ time lyder helt normalt og relevant. Oplever I at han sover mere roligt om natten og ikke kommer ind til jer, hvis han i weekenden har sprunget middagsluren over? Umiddelbart vil jeg nemlig tror at det ikke er her I skal finde årsagen, men oplever I at der er forskel, så skal middagsluren måske afkortes lidt i hverdagene.
Håber I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med ham. Og mon ikke der kommer børnehaveplads i løbet af sommeren. Ofte sker der jo et skift i maj og i august måned :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske