Brev:
Storebror - 3 år, 2 mdr.
26. februar 2009
Alder:
3 år, 2 mdr.
Storebror - 3 år, 2 mdr.
Hejsa.
Ja, det er nu ca. tre år siden vi fik vores første søn og vi har for syv uger siden fået nr. to - to pragteksemplarer selvfølgelig!! ;)
Jeg vil gerne bede dig om et råd, eller bare høre dine tanker i forhold til Kasper, som fyldte tre år i december. jeg vil lige sige at han er en meget følsom gut, som nemt bliver "væltet af pinden".
Det har været et ret turbulent efterår/vinter for Kasper og jeg har i den tid haft ondt af ham og syntes at det hele egentlig var lidt synd for ham. Noget som jeg godt ved han ikke kan bruge til noget, men det er vel en mor-ting??
Jeg har, bl.a. i kraft af min uddannelse som pædagog prøvet at holde mine følelser i skak og handlet rationelt og konsekvent.. Men for at starte ved starten..:
I september begyndte Kaspers bedste ven i børnehave, hvilket var et meget stort tab for ham. han sørgede i lang tid og var længe om at finde sin nye plads uden bedste-vennen.
I november startede Kasper selv i børnehave, hvilket var meget overvældende for ham. Det tog ham omkring to måneder før han ikke græd mere og før han egentlig var rigtig glad for at komme derhen. han var meget utryg ved det hele.
I januar kom hans lillebror til verden. Vi gjorde meget ud af at Kasper ikke skulle presses til at være glad for lillebror og for at folk omkring os gav Kasper mere opmærksomhed end den lille. han tog familieforøgelsen flot og der har ikke været noget jalousi eller noget. Med tiden er han blevet rigtig glad for sin lillebror.
Alt i alt synes jeg det har været ret hårdt for Kasper
Derfor har vi heller ikke stillet særligt store forventninger til Kasper i denne periode. At få hverdagen til at fungere har været rigeligt for os alle. Såsom oprydning og almindelig god opførsel har været nok for os alle at "kæmpe" med..
Nu er det så at jeg kan se vi har nogle efterslæb som jeg er i tvivl om hvornår og hvordan vi skal sætte ind overfor.:
1. Han bruger stadig sut, og er meget glad for den. Han bruger den når han hviler sig på sofaen efter børnehave samt når han sover om natten. Den er en meget kær ven, men han vil dog godt snakke om at de snart skal op at hænge på et træ - selvom det er tydeligt han ikke forstår konsekvensen! Men hvis det stod til ham havde han sutten i munden hele dagen..
2. Han sover i vores seng.. Det gjorde han længe inden den lille kom til verden og vi har bevidst ladet ham sove der for at han ikke skulle føle sig kasseret til fordel for den lille. Min kæreste og jeg har egentlig ikke et problem med det, men problemet er at han vågner når den lille larmer om natten, så han ikke får en god nok søvn. Han bliver puttet i sin egen seng uden problemer men efter tre-fire timer vågner han og kommer ind i vores seng..
3. Hvornår skal vi øve renlighed? Jeg ved godt at vi ikke kan gøre det medmindre han er klar.. Her er jeg i vildrede for sidste sommer blev han stort set renlig. Han havde ret godt styr på det, men i september, da hans bedste ven "forsvandt" smuldrede det hele og der var ikke overskud til at tænke på toiletbesøg. Siden da har der ikke rigtigt været ro og det rigtige tidspunkt at starte op igen har ladet vente på sig. Han er meget bevidst om det når han tisser, prutter og laver, men han synes altså ikke han skal klare det på toilettet.. tænker at det nok kommer i løbet af sommeren - hvad tænker du?
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Hilsen Anne