Svar: Opdragelse af en pilfinger
26. februar 2009
Alder:
15 mdr.
Kære Lisa
Dejligt at Mathilde trives og udvikler sig så fint og hvor er det godt, at hun er glad for dagplejen og nyder at være der :o)
Din datters udforskningstrang er enormt stor og hun er født med lysten til at lære ved at undersøge og derfor vil hun pille i det hele. Når hun piller ved noget, f.eks. ovnen, så gør hun det fordi det er noget du bruger, der er nogle gange lys i den og nogle gange er den kold, andre gange varm osv. Den er ret interessant. Så hun gør det for at undersøge, hvad det er for noget men hun gør det også fordi hun undersøger jeres reaktion. Det er helt naturligt og en del af hendes udvikling.
Børn husker bedst et nej, hvis der følger en handling med det nej. Det vil sige at når hun kravler hen til planten, så flytter I hende derfra imens I siger nej, hvis hun hopper i sofaen, så flytter I hende ned imens I siger nej, hvis hun stikker fingrene i dvd-maskinen, så flytter I hende imens I siger nej, hvis hun sidder og smider med maden bevidst, så flytter I enten hende ned fra bordet eller flytter tallerkenen, for så er hun færdig med at spise osv.
Det at blive flyttet forhindrer hende ikke i at søge tilbage igen og gøre det igen og igen og igen og igen. Men stille og roligt vil det lille bitte nej, lyde inde i hende og hun vil begynde at kigge på jer, imens hun gør det, som hun ved I siger nej til. Hendes udforskningstrang vil stadig være så stor at den tit vil overhøre det lille nej, men til sidst vil hun lade være og hun vil kunne huske at der var noget her I sagde hun ikke skulle.
Jeres datter lyder allerede til at være langt i denne proces, hun er jo netop begyndt at kigge på jer, hun ved godt at her er hun igang med noget som udløser et nej og at hun bliver flyttet og hun gør det ikke for at provokere, selvom det kan virke sådan. Det handler om at hun også udforsker jeres reaktion og faktisk også om at hun gerne vil dele sine oplevelser med jer "har du set, hvad jeg kan mor..?".
Udover at flytte hende igen og igen, så vil det også altid være rigtig godt at aflede hende, eller at vise hende alternativet og anerkende hendes udforskningstrang. Det vil sige, at hvis hun sidder og slår skeen i bordet, banker med tallerkenen eller lignende, for at lave lyde, undersøge hvordan det virker, så anerkend hendes lyst til at lave lyd og giv hende bøtter hun kan banke på, en tromme eller lignende. På den måde kan du også give et alternativ, når du siger nej "Ikke banke skeen i bordet Mathilde, se her er en tromme, den må du slå på ...".
Hvis hun vælter sit glas og synes det er sjovt at lege og se på væsker der løber, så medtænk, at hun måske har brug for lidt legeting, når hun er i bad, måske vil være glad for en lille vandkande og en spand når I er ude osv.
Ofte hjælper det også at aflede hende med masser af fysisk kontakt fordi hun også søger jeres kontakt og reaktion, søger jeres opmærksomhed, når hun laver spillopper. Hun er jo kvik og hun ved godt, at hun som en pilfinger er sikker på at få jeres fulde kontakt. Prøv derfor også at tage det som lidt sjov "nå, din lille bøllespirer, kan du så lade være ellers kilder mor dig.." og så tage hende op og kilde hende, så hun virkelig mærker både dig og sig selv og kommer helt væk fra det hun var igang med.
Jeg håber at mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske