Svar: Hysterisk midt om natten
26. februar 2009
Alder:
11 mdr.
Kære forældre
Min umiddelbare tanke er, at I skal vurdere, hvorvidt I vil stoppe helt med flasken nu eller om I vil vente et par uger og så lade jeres datter bibeholde flasken inden putning og måske få en lille flaske på bare 75 ml om natten, hvorefter hun så sandsynligvis kan sove videre igen ...
I forhold til hendes alder, så er det jo meget relevant at stoppe nu, men det betyder ikke noget om det bliver lige nu eller der gå en måned mere. jeres datter har vist, at hun godt kan sove igennem om natten, men efter mellemørebetændelsen har hun fået en erfaring med sig om at det gør ondt i ørerne og det tager lidt tid at komme væk fra det igen og få skabt nye vaner.
Da hun ikke er ældre end hun er, så tænker jeg altså at I skal gøre op med jer selv, hvorvidt hun skal have sine to flasker (aften og nat, når hun vågner) eller om I nu er parate til at holde helt op.
Alternativet til en flaske kunne være en kop mælk og en banan. Banan indeholder serotonin, som får kroppen til at slappe af, samtidig med at det jo ofte er let at spise og så mætter det på en god måde i maven.
Mit umiddelbare forslag er at I forsøger at lave et nyt putteritual, hvor I i første omgang bibeholder flasken, men skruer indtaget lidt ned, så der bliver mindre og mindre. Altså i stedet for 250ml så giv hende kun 200ml, så 150ml og efter nogle dage, så skru yderligere ned til kun 100ml. Vågner hun ulykkeligt om natten og græder voldsomt og har svært ved at finde ro, så giver I hende igen en lille flaske - ikke for at mætte hende, men for at give hende den ro, hvorefter hun så kan sove videre.
Det nye putte ritual indeholder derudover en godnathistorie, således at i takt med at jeres datter begynder at få mindre og mindre mælk af flaske, så kan hun overgå til at få en kop mælk, en banan og en godnathistorie. I takt med at hun bliver ældre og mælkebehovet er nedsat, så vil hun sandsynligvis selv begynde at foretrække ovenstående model. Jeg tænker derfor at I skal til at tænke i helt nye baner, når I putter hende.
I stedet for at sidde med hende på skødet til hun er putteklar, så skal hun have sin mælk, banan osv. (børste tænder og så sidde i sin seng og have godnathistorie. Imens I læser højt, så ligger hun i sin seng og slapper af, I viser billeder, taler lidt med hende, rejser hun sig så siger I til hende at hun skal lægge sig ned og putte, at det er sengetid osv. og når historien er læst færdig, så må I vurdere hvorvidt hun har brug for at I sidder hos hende, eller om I i stedet skal gå og så gå lidt frem og tilbage.
Ved at lære hende at falde i søvn selv, slappe af og ligge roligt i sin seng, så vil hendes nattesøvn sandsynligvis også bedres. Hun vil i løbet af natten lettere selv kunne finde ro, når hun vågner og skifter søvnfase og behøver ikke længere jeres hjælp. På den måde vil I alle på sigt kunne sove bedre og mere sammenhængende.
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med projekt sov godt :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske