Svar: Mongolplet eller asiatplet
29. april 2004
Alder:
15 mdr.
Kære Annette
D-vitamin får man først og fremmest gennem dannelsen af D3 i huden ved ultraviolet bestråling fra dagslys. Det behøver ikke at være direkte sollys. D-vitamin er vigtigt for knoglerne og d-vitamin mangel kan medføre sygdommen rakitis.
Mørk hud skal udsættes for dagslys i længere tid end lys hud, for at opnå samme syntese af D3. Derfor anbefaler sundhedsstyrelsen af børn med mørk hud og dermed et højere indhold af melanin i huden, får D-vitamin som tilskud helt op til 2 års alderen.
Jeg synes derfor det vil være en god idé at du giver din søn D-vitamin dråber.
Hvis du er i tvivl så kan du også kontakte egen læge.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske