Brev:
Grød, vælling m.m.
27. februar 2009
Alder:
4 mdr.
Grød, vælling m.m.
Hej Helen
Jeg er efter samråd med egen sundhedsplejerske begyndt at give min 4 mdr. gamle datter vælling for ti dage siden, og de sidste 4-5 dage så småt også lidt grød.
I starten accepterede hun flasken med majsvælling tilsat pære/æble-mos (spiste op til 150 ml ad gangen, først 1 så 2 gange dagligt), men de sidste par dage er hun begyndt at afvise vællingen. Til gengæld vil hun i stedet gerne have flaske med mme (eller ammes) som hun plejer, så hun er tydeligvis sulten.
Kan det være smagen der er noget galt med eller er det normalt at børn kan have varierende lyst til vællingen? Jeg har hørt at det er bedst at holde sig til en slags vælling/grød til at starte med, så barnet kan vænne sig til smagen, men skal jeg prøve mig frem med andre meltyper?
Mht. grøden (majsgrød) går jeg meget langsomt frem med dette. I starten var hun mere ivrig end hun er nu, hvor hun er begyndt at rynke på næsen af grøden. Kan jeg prøve med grøntsagsmos eller frugtmos i stedet, eller er det bedst at holde sig til grøden til at starte med?
Hun har efter en uges tid endnu ikke fundet ud af, hvordan man synker grøden. Kommer det langsomt af sig selv og hvor lang tid tager det normalt for et barn at vænne sig til det? Er der noget jeg kan gøre for at hjælpe hende?
Hun er meget vild med at få vand af en kop - skal jeg holde lidt igen med det eller er det fint, at hun drikker det hun har lyst til? Må jeg give hende vand af en dunk med drypfri tud?
Kan man egentlig fryse f.eks. majsgrød ned til senere brug og/eller f.eks. opbevare det i køleskab i et døgn?
Venlig hilsen
A.s mor