Svar: Natteroderi - 9 mdr.
28. februar 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Mette
Det vil være rigtig godt, hvis du kunne skære ned på amningerne om dagen, så Marie kun ammes 3 gange dagligt. De 3 amninger kan meget passende ligge aften, sen aften og tidlig morgen. Omkring 10 måneders alderen skal der skæres yderligere ned, så du kun amme 2 gange dagligt, hos jer lyder det passende her at amme aften og sen aften og så til den tid springe natamningen over, så hun sover hele natten uden mælk og står op og starter dagen med grød som nu.
Det er vigtigt at trappe amningen ned for at give plads til mere rigtig mad og dermed større mæthed og trivsel. Det betyder også at du ikke skal gå ind og erstatte amningerne med modermælkserstatning, det er ikke andet mælk hun har behov for, mælkebehovet dækkes fint hos dig. Det hun skal have er mere rigtig mad.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes kortvarigt, forsøg at trække denne amning lidt og stille og roligt få den faset ud, så den omkring 10 måneder helt kan undværes.
Morgen 7.30: Havregrød, vand eller sødmælk af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt, evt. lidt frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som sildepostej, rognguf, makrel eller lignende. Rester fra aftensmaden som godt kogte pastaskruer, stykker af frikadeller, kartoffelbåde, kogte grøntsager som ærter, majs, gulerod. Stykker af rød peberfrugt, agurk osv. Suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk (hjemmelavet eller mos fra glas). Vand af kop.
Puttes til middagslur uden amning. Hvis du skønner det nødvendigt i et par dage at amme hende her (også så du ikke får brystbetændelse og får trappet roligt ned), så er det fint. Amningen ligger så først, når Marie har spist både formiddagsmåltid og frokost.
Eftermiddag 16.00: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, en lille portion tykmælk med frugtmos, lidt rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Prøv at se om ikke powernappen kan springes over
Aften 18: Familiemad, det vil sige udgangspunktet er det samme som I andre får: pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), boller i karry, farsbrød, fiskefileter, laks, kogte grøntsager moses med lidt sovs osv. Det er vigtigt at der fortsat både er mos og mad i stykker. Vand eller sødmælk af kop.
Suppleres med en portion frugtgrød med mælk eller introduceres for en godnatgrød inden sengetid.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover uden amning til næste morgen tidlig
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med Marie lige nu og hun er godt igang med separationsfasen. I takt med at barnet motorisk bliver bedre til at kravle, rejse sig, sætte sig ned osv. så oplever man ofte også en større ro både fysisk og mentalt. Hun kan jo kravle efter dig, når du går ud af rummet og hun kan selv skifte stilling og komme videre i søvnen, når hun om natten vågner. Men hun mestrer det ikke endnu og lige nu har hun behov for at se dig, have dig i nærheden og har brug for hjælp til stillingsskift om natten. Det er altså ofte en udvikling der sker stille og roligt og hendes behov for at klynge sig og være dig nær bliver på den måde mindre og mindre i takt med at hun motorisk bliver mere selvhjulpen.
Hendes natlige opvågninger og uro skyldes at hun netop på grund af sin øgede selvstændighed og opleven af verden drømmer mere. Alt det hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme og samtidig har hun den store motoriske uro, får sig lagt i stillinger som hun ikke mestrer at komme væk fra selv, hun rejser sig, kravler rundt, banker hovedet ind i sengegavlen osv. mere eller mindre i søvne.
Du spørger hvor meget man kan forvente at hun nu skal sove om dagen og også hendes dagssøvn lyder til at kunne spille ind. Hun vil normalt have det fint med kun at sove to lure, en formiddagslur og en middagslur. Powernappen behøver børn i denne alder ofte ikke mere. Mange børn i denne alder sover ikke mere end 2½-3 timer sammenlagt i løbet af dagen.
Når du putter hende i seng, så er det vigtigt at du lytter tli hende og forsøger at finde ud af når hun græder, hvorfor hun græder og så vurdere, hvordan du skal handle. Hvis hun græder fordi hun er utryg og føler sig forladt, så er det en god idé at sidde hos hende, holde hende i hånden, kærtegne hende, give hende fysisk kontakt og vise hende at man er der. Hun er som sagt stadig i en alder, hvor hun har behov for ekstra tryghed og nærhed.
Det er en rigtig god idé at lade hende falde i søvn, der hvor I gerne vil have hende til at sove. Hvis hun falder i søvn et andet sted end i sin seng og I så senere flytter hende over i sengen, så risikerer I at hun vågner og pludselig oplever at ligge et andet sted, at være væk fra mors og fars favn og det giver yderligere utryghed. Så det er en god idé at holde fast i at hun trygt skal kunne sove i sin egen seng og ikke i jeres.
Hvis hun er helt ulykkelig og ikke vil ned i sin seng, så vil det være en god idé at tage hende med ind i stuen igen og vente på at hun atter viser træthedstegn, hvorefter I så forsøger endnu en gang. Hele tiden dog forsøge at putte hende tilbage i sengen imens hun lige når at registrere at hun lægges der og forbinder stedet der med at falde i søvn.
Dette kan gøres ved enten at gå til og fra eller ved at blive siddende hos hende. Og hvad man skal vælge afhænger som sagt helt af, hvordan hun græder og hvad hendes protester handler om.
Det kan være en god idé at gå til og fra, hvis hun opfatter ens tilstedeværelse som underholdning. Det kan være bedre at gå og komme igen fremfor at sætte sig på værelset og nægte hende kontakt. Det sender nogle helt andre signaler og hun kan blive i tvivl om hvad hun egentlig skal og hvorfor I er der ... Hvis man vælger metoden med at gå til og fra, så går jeg ikke ind for at man forlænger tiden hele tiden. Jeg synes det er vigtigt at man putter sit barn kærligt og nænsomt, gør stedet til et trygt og rart sted at være før man så går.
Det er normalt en god idé at have et tidsinterval på ca 3 minutter, hvorefter man så går man tilbage, betrygger barnet i at man er der, putter dynen om igen, kærtegner lidt og går igen, vender tilbage hele tiden, så barnet lærer at man er der selvom man er ude af syne. Vender altid tilbage hvis barnet græder, vender også tilbage selvom barnet ikke græder - det handler altså om at barnet lærer at sove selv vel vidende at mor og far er der og passer på mig:o)
Hvis jeres datter klynger sig, er helt ulykkelig og gør alt hvad hun kan for at forhindre jer i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at hun vil bestemme og have sin vilje eller på nogen måde er beregnende. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
Det vil være rigtig fint at putte hende på eget værelse i egen seng og stoppe natamning samtidig. Far vil kunne tage over i stedet for mor om natten, hvis det fungerer bedre, fordi han ikke forbindes med amning og det vil derfor kunne gøre det lettere for hende at acceptere det. Det er alt andet lige svært at skulle undvære amning, hvis mælkebaren er lige ved siden af en ... :o)
Jeg håber alle mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske