Brev:
Går men kan ikke kravle
29. april 2004
Alder:
10 mdr.
Går men kan ikke kravle
Hej sundhedsplejerske
Vores datter på 10 mdr. er helt omvendt i sin udvikling. Har aldrig kunnet ligge på maven frivilligt, vi prøver stadig hver dag. Hun blev behandlet med losec for reflux fra hun var 4-7 mdr, indtil dette skreg hun i snit 18-20 timer i døgnet, værst når hun blev lagt på ryg eller mave.
Det er klart at det har generet hende meget med tilbageløb fra maven, det gjorde hende meget panisk, hvis vi lagde hende. Kan dette være grunden til at vi stadig ikke kan stimulere hende til at ligge bare lidt på maven? Hun er færdig med behandling og burde ikke have flere gener.
Hun har hele tiden kæmpet sig op at sidde eller stå ved at klamre sig til os. Hun sad helt stabilt uden hjælp, da hun var 4 1/2 mdr. Alt for tidligt og hendes lille ryg har givet meget grund til bekymring.
Hun hår gået siden 8 1/2 mdr. mellem voksne og frit rundt over alt ved een hånd. Sjovt, men tidligt. Hun er nysgerrig og vil gerne rundt og vi er slidt op af aldrig at kunne sætte hende selv ikke i et minut, så råber hun, skælder ud og peger på det hun vil have fat i.
Hun kan endnu ikke gå langs med ting selv. Hun vil holdes i en hånd, hun rumper ikke afsted, bøjer sig ikke ned, når vi går rundt, kan ikke sætte sig, kan ikke tage fra, kan ikke selv rejse sig fra liggende leje, kan trille på blødt underlag (ikke på gulv) hun er alt for afhængige af os, det er synd og det går meget ud over vores datter på tre. Vi har ingen tid til hende.
Sætter vi den lille, siger den store at vi godt må gå tilbage så hun ikke skriger så højt.
Vi hjælper hende i kravlestilling, men kan ikke bøje hendes ben med alle kræfter. Hun ligger højt på armene og holder hovedet. Hun er generelt gal, utålmodig og meget lidt tilfreds. Sover meget fint om natten og men max. 11/2 time om dagen. Kan ryggen have taget skade? Kan kiropraktor eller fysioterapeut være løsning?
Vi prøvede zoneterapi da hun var lille og ventede på behandling men de 2 vi prøvede kunne ikke håndtere at hun græd så meget og det har taget modet fra os til at prøve andre tilbud.
Lærer hun mon at kravle selv og hvad kan der ske med hende rent motorisk?
Kærlig hilsen
Mia og Kresten Bromose