Svar: Tv kiggeri
28. februar 2009
Alder:
4 mdr.
Kære T
Tillykke med at du nu har født og at I har fået en lille sød og dejlig pige :o) Det lyder som om at alt er gået rigtig godt, hvor er det dejligt for jer :o)
Det lys og de lyde som fjernsynet udsender virker nogle gange næsten magnetisk på børn. De bliver meget hurtigt fanget af det og drages tydeligt mod det. Der er ingen tvivl om at det på et eller andet plan er interessant, også selvom vi jo godt ved at et barn på den alder ikke forstår noget af det der vises eller siges.
Jeres datter har naturligvis glæde af stimulation, hun har glæde af at kigge på forskellige farver, former, bevægelser, ligesom hun har glæde af at lytte til forskellige lyde, sang, stemmens høje og dybe lyde, svælglyde, læbelyde osv. At hun får lidt af dette via fjernsynet en gang imellem, fordi I som voksne sidder og ser fjernsyn er helt normalt og okay. Fjernsynsudsendelser, dvd-film, computere, spillekonsoller osv. er en naturlig del af hverdagen i vores generation og noget børn vokser op med. For mig er det der for vigtigt at vi ikke bliver 'skærmforskrækket' men naturligvis bruger de forskellige elektroniske medier der findes fornuftigt og med omtanke.
Der er dog ingen tvivl om at jeres datter naturligvis har bedre at at I leger med hende og pludrer med hende og giver hende disse stimuli fremfor fjernsynet. Der er heller ikke tvivl om at det er bedre for hende at ligge under et aktivitetsstativ, hvor hun selv skal gøre en aktiv indsats for at slå til tingene, få dem til at bevæge sig og få den til at sige lyde. At se på et fjernsyn er måske nok interessant, men det er ikke udviklende for hende og det er meget passivt.
Teletubbies, Postmand Per, Bamse og Kylling osv er programmer lavet til små børn og de fleste børn vil godt ned i 1-2 års alderen kunne forholde sig til og blive fanget af de lyde, klare stemmer osv. der er i disse film. Det vil stadig være svært for barnet at finde ud af handlingen og forholde sig til historien og derfor vil det være en god idé at man ser filmene med sit barn og taler om hvad der sker "postmand Per bliver ked af det, fordi han har glemt sin madpakke ..." eller hvad det nu kan være, så de stille og roligt lærer at forstå handlingen og kan huske det og genkende det næste gang de ser det.
Med den alder jeres datter har, er det således naturligt at hun bliver fanget af fjernsynet og I må også gerne have det tændt. Det skal som du skriver ikke være tændt hele dagen, men at hun en gang imellem fascineres af det, når I andre ser en film er helt okay.
Håber I kan bruge mine tanker om tv-kiggeri lidt videre, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske