Svar: Gylp!
28. februar 2009
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Det er korrekt at man til børn der gylper meget, kan bruge johannesbrødkernemel (aprestagum) i mælken for at tykne mælken. Det er et gammelt råd, som man stadig godt kan benytte sig af, hvis man f.eks. gerne vil give sit barn udmalket modermælk og sikre at det så vidt muligt bliver i barnet. Får barnet modermælkserstatning vil jeg dog anbefale at man i stedet køber specielerstatningen Enfamil AR som er specielt udviklet til børn der gylper.
Enfamil AR har dokumenteret effekt og har den fordel at den er tynd i flasken og først tykner i maven, hvor den skal have sin virkning. Den er altså let at spise for barnet og gives som en almindelig modermælkserstatning.
Enfamil AR købes på apoteket, det samme gør Johannesbrødkernemel/Aprestagum.
Som det lyder hos jer, så lyder det som om at din lille dreng får flaske med mme, jeg vil derfor anbefale jer at skifte til Enfamil AR og forsøge om ikke dette kan have en vis effekt - det er bestemt værd at forsøge dette inden man går over til at give syreneutraliserende medicin, netop fordi effekten er dokumenteret :o)
Håber dette hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske