Svar: At sove i barnevogn
1. marts 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Trunte
Dejligt at høre at det er lykkedes at få jeres dreng til at acceptere flasken, det lyder som en god beslutning og jeg tænker at det på sigt vil give ham større mæthed og gøre at han begynder at sove lidt bedre og længere igen .. :o)
Nogle børn vægrer sig i længere tid mod flasken, andre accepterer den med det samme og atter andre protesterer højlydt i en periode, men accepterer den så uden problemer bagefter. Hvordan det vil gå hos jer, må tiden vise. Hvis han slet ikke vil flasken, så er alternativet jo at supplere ham med lidt skemad, når han bliver 4 måneder, så vi kan få ham lidt op på vægtkurven igen ... Men mon ikke han tager imod flasken igen, at spise 150ml er jo en pæn mængde, det svarer jo til et fuldt måltid, så det tyder jo på et reelt behov for mælken - i hvert fald lige på det tidspunkt :o)
Det er helt normalt at børn melder sig efter ca 3½ time og har behov for mad igen. Din dreng har behov for 6 hovedmåltider i løbet af en dag og fordelt på døgnets 24 timer, så svarer det til at han skal spise ca hver 4 time. Når der samtidig skal være tid til skiftning, pludren osv. så er dt meget fint at han melder sig efter 3½ time - det får ligesom det hele til at gå op i en højere enhed :o)
Det er rigtigt at nogle børn sover længere end dette. Nogle børn kan godt sove f.eks. 5 timer i træk (ikke alle, men nogle) og har man et barn som er i stand til dette, så er det naturligvis godt, hvis de 5 timer ligger om natten - det vil sige mellem kl. 24-05. Det ville jeg i hvert fald personligt sætte stor pris på. Har man et barn der sover meget, så er det altså bedre at det sover om natten end om dagen ...
Det er også sådan at børn som sover længere søvnstræk, naturligt vil spise meget hyppigt på andre tidspunkter ellers kommer de i underskud af mad. Hvis barnet sover f.eks. 5 timer, så vil det naturligt spise måske hver 1½-2 timer efterfølgende for at indhente det måltid som barnet har sprunget over.
Det er også sådan at mælkemængden er mindre og mælken mere koncentreret om aftenen. Derfor spiser børn ofte hyppigere ved brystet om aftenen og netop fordi de ligesom ligger ved brystet hele tiden, så fyldes de op med små mængder koncentreret mælk, som giver den ekstra mæthed, der så gør at de kan sove lidt længere om natten. Det er således en fordel at amme hyppigt om aftenen, eller dagen igennem for at undgå at barnet skal indhente behovet om natten ...
Med hensyn til at lære at sove i barnevognen, så er det rigtig vigtigt at din dreng ikke falder i søvn i dine arme og sover der og så flyttes sovende til sin vogn. Gør han det, så vil han naturligt vågne med et skrig efter 30-45 minutter hvor han skifter søvnfase, fordi han pludselig oplever at ligge et andet sted og det gør ham utryg og urolig. Derfor er det vigtigt at han lige når at følge med i, hvor du putter ham og registrerer hvor han falder i søvn.
Det er altså vigtigt at du forsøger at putte ham hurtigt efter amning, hvis du ligesom sidder for længe med ham, så når han at falde for meget i søvn hos dig. Det er også vigtigt at du sørger for at holde ham godt igang under amningen, så han ikke ligger og powernapper ved brystet imens han spiser, men netop i stedet kan tage en lidt længere lur efter amning/imellem amningerne. Prøv derfor at arbejde på at han spiser effektivt og længe og falder han for meget i søvn undervejs, så læg en skiftning ind imellem amningerne.
Det vil sige amme ham fra den ene side, skifte ham, så han vågner op til dåd igen og så amme ham fra modsatte side (eller her supplere med en flaske efter hvad du skønner behovet er), så du er sikker på at han har fået hvad han har brug for.
Det er en rigtig god idé at svøbe ham i tæppet som du også forsøger og du kan her overveje om ikke du skal prøve at svøbe ham netop i forbindelse med skiftning, så sidste amning (flaske) foregår svøbt. Hvor du normalt ville bære ham i armene, skal han altså i stedet svøbes. Det at være svøbt vil give ham fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af dine arme og det vil netop forhindre at han mærker skiftet mellem favn og barnevogn så tydeligt.
Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og du kan give ham en sut og en sutteklud, hvis han vil have det. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han ligger i liften så sving liften stille og roligt frem og tilbage, hvis han ligger i barnevognen, så tril den lidt. Hold hele tiden pauser, så han stadig så vidt muligt er vågen, når han falder i søvn og registrerer hvor han ligger og lærer at sove uden at blive vugget :o)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske