Svar: Afføringsproblemer - 23 mdr.
1. marts 2009
Alder:
23 mdr.
Kære Rikke
Det lyder umiddelbart som om at din drengs maveproblemer har stået på gennem rigtig lang tid, faktisk i al den tid han har fået andet end mælk og da effekten af afføringsmiddel efterhånden er begrænset, så synes jeg det lyder relevant at se på hvordan han spiser, hvordan er sammensætningen af hans kost?
Med den alder han har, så er det en rigtig god idé at give ham fiberrigt brød og meget gerne både groft rugbrød og grovboller. Det vil på samme måde være en god idé at tilbyde ham f.eks. lidt müsli eller rugbrødsdrys på lidt A38, cultura eller lignende surmælksprodukt, som i sig selv er med til at holde maven igang naturligt. Surmælksprodukter indeholder mælkesyrebakterier som findes naturligt i tarmen og hjælper til en god fordøjelse.
Det er dog også meget vigtigt at barnet får væske nok. fiber binder væsken i tarmen og blødgør afføringen, men hvis man ikke drikker væske nok, så virker fibrene modsat og vil gøre afføringen hårdere. Der skal altså masser af væske til og din dreng skal drikke masser af vand.
Derudover så er det vigtigt at han spiser masser af frugt, det kan være frisk frugt og vælg her de lidt mere vandholdige typer som appelsin, pære, melon, æble, blommer og meget gerne forskellige slags bær. Hold igen med banan. Giv ham også meget gerne frugtgrød, du kan lave det selv eller købe det færdigt og servere det med lidt mælk på.Det kan være æblegrød, sveskegrød, jordbærgrød, rabarbergrød, abrikosgrød eller hvad du nu kan få. Varier det lidt.
Grøntsager er også rigtigt vigtigt og det vil her være en god idé at du får ham til at spise kogte grøntsager eller laver grøntsagsmos. Råkost er ikke så godt til hans mave.
Giv ham også gerne lidt figner, rosiner eller abrikoser, også bløde svesker uden sten kan være en rigtig god idé.
Vær opmærksom på at han ikke skal indtage store mængder mælk, et glas mælk til morgenmaden og måske om aftenen er okay, men han skal ikke drikke meget mælk hver dag. Vand er det bedste til ham og her må han drikke alt det han kan :o)
Vær også opmærksom på at maden ikke skal være fedtfattig, han har stadig behov for lidt smør på brøddet, sovs til sin aftensmad, dressing osv.
Derudover skal du naturligvis sikre dig at han bruger sig selv fysisk, jo mere han bevæger sig, jo bedre fungerer maven også.
Der er ingen tvivl om at din dreng er generet af sin forstoppelse og det er rigtig synd for ham. Det er problematisk at afføringsmidlerne ikke rigtig har nogen effekt og jeg må også sige, at med kronisk forstoppelse, er det heller ikke altid sammenhængende med kosten og indtaget, sammensætningen af mad.
Derfor synes jeg du skal bede jeres læge om at få en henvisning til børneafdelingen, hvor de kan vurdere om der kan være andre årsager til at jeres dreng er kronisk forstoppet og hvad man i givet fald skal gøre ved det. At maven fungere er vigtigt for vores livskvalitet og det skal naturligvis undersøges, hvorfor din dreng har det som han har det. Det har jo stået på rigtig længe.
Jeg håber at I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske