Svar: Har fuldstændig mistet appetitten
1. marts 2009
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Hvor er det dejligt at Mikkel har udviklet sig så meget på så kort tid og super at I fik lavet en boelprøve, som jeg foreslog :)
Det er meget normalt at børn i 10 måneders alderen lukker munden for skeen, faktisk sker der rigtig meget med børn i denne alder og man oplever her ofte rigtigt for første gang, hvor selvstændigt et lille barn man har fået. Det er således ikke unormalt at forældre fortæller at de har set et temperament så stort at de tænkte "hvem er den lille dreng" fordi de pludselig ser sider, som de ikke tidligere har set.
Når børn lukker munden og skubber skeen væk er det derfor ofte et udtryk for at de vil selv, at de har selvbestemmelse og egen vilje. Vi kan tvinge dem i tøjet, vi kan holde dem og tvinge dem til en ren ble osv., men vi kan ikke tvinge dem til at spise. Lige præcis der, har barnet egen vilje og kan styre det selv. Nogle børn finder endda på at lukke munden op og tage maden ind og når munden så er fuld, så spytter de det hele ud igen ...
Når børn ikke spiser, så sætter det ofte en masse igang hos os forældre, vi ved jo hvor vigtigt det er for deres trivsel og derfor påvirker det os rigtig meget, når de ikke vil. Når børn afviser maden, så er det derfor almindeligt at de får en reaktion fra deres forældre og meget hurtigt finder barnet ud af, at det her har en måde, hvorpå det bliver centrum for middagsbordet, det er en måde at få fuld opmærksomhed på.
Det er meget forskelligt hvordan vi forældre handler. Nogle går pligtskyldigt igang med at lave noget andet mad, andre lokker med belønning, atter andre kræver at barnet skal smage på maden og atter andre gør noget helt andet. Der er mange måder at reagere på. Det hele kommer som sagt naturligvis af bekymringen for barnets trivsel og fordi vi ved, hvor vigtigt det er at barnet spiser. Men når det er sagt, så dør børn jo ikke af sult i Danmark og derfor er det rigtig vigtigt at man som forældre prøver at tage det helt roligt.
Som udgangspunkt er det rigtig godt, at I giver jeres dreng mad som tager udgangspunkt i jeres mad, så I ikke laver specielle retter, men så vidt muligt spiser det samme. Derudover er det vigtigt at han tilbydes mange små måltider og også mellemmåltider - glider der ikke så meget ned til det ene måltid, så glider der lidt ned til det næste og samlet set giver det alligevel lidt.
Det er også vigtigt at maden der serveres er mad, som han selv kan spise og så skal maden være indbydende i farver og ikke være overvældende på tallerkenen. Man kan altid give mere, hvis han kan spise mere, det er godt kun at give små bidder af gangen, det er til at overskue.
Og så er det en god idé at lade ham sidde på siden af bordet, så han ikke sidder og troner for bordenden og så vidt muligt give ham madro og spise selv. Stadig må I naturligvis prøve om I kan få lov til at supplere med lidt en gang imellem, men respekter hvis han siger nej.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen kl. 05: Flaske med mme
Morgen kl. 07.30: Havregrød med sødmælk og smørklat, sødmælk af kop.
Formiddag kl. 09.00: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden (appelsin, fersken, blomme, melon og lignende), evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost kl. 11.30-12: Rugbrød med forskelligt pålæg, rognguf og sildepostej (kan ligne leverpostej) og også andre former for smørbart pålæg kan bruges - smøreost, makrel eller lignende. Tilbehør af kogte grøntsager, kartoffelbåde, kogte ærter, majs, gulerod så han kan øve pincetgreb, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, ½ hårdkogt æg, rejer, muslinger eller lignende i stykker. Kan suppleres med lidt grøntsagsmos, hvis han vil. Vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag kl. 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, evt. lidt tykmælk eller lignende med lidt frugtmos, rugbrødsdrys, lidt müsli eller lignende, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften kl. 18.00: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsagser, sovs af forskellig slags. Tilbydes igen mad i stykker suppleres med moset mad, det kan f.eks. være kartofler moset med lidt sovs og så stykker af frikadelle ved siden af. Må som tidligere også gerne få lasagne, pastaretter osv. han kan nu spise det hele. Vand af kop.
Suppleres evt. med lidt frugtgrød med mælk til dessert.
Puttes til natten ca kl. 19.30 med en flaske vælling
Sen aften: Evt. flaske, - det afhænger lidt af hans indtag i løbet af dagen. Det er vigtigt at han får 400ml mme dagligt for at få sit jernbehov dækket, modsat er det vigtigt at han ikke får flaske i løbet af dagen for at have plads i maven til anden mad. Det kan således måske være en fordel at giv ham 200ml inden sengetid og 200ml igen sen aften kl. 23-24 og så springe morgenflasken over - det kan også give lyst til en større portion morgengrød ...
Jeg håber at ovenstående tanker og plan hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske