Svar: At rejse sig - og falde igen
29. april 2004
Alder:
10 mdr.
Kære Iben
Jeg synes fortsat du skal være opmærksom på at gribe din søn eller støtte ham, så han ikke falder, både fordi han endnu er for lille til at have noge fornemmelse af farer (han forstår ikke at noget kan være farligt) og samtidg fordi I har stengulv, så han kan slå sig hårdt.
Med hensyn til at kravle så er det vigtigt for at styrke musklerne i kroppen,- sammentrækningerne igennem ryggen, vægtoverførslen mellem arm og ben, styrkelse af nakken når hovet skal holdes og drejes i forskellige retning og vigtigt for synet, som også drejes og han ser i en anden vinkel.
Jeg vil foreslå dig at du køber nogle små skindlapper og syr på hans bukseknæ. Jeg kan se at du bor i udlandet, så måske har I det varmere end her, og derfor kan det også være en mulighed at han får lov tilat forsøge med bare ben. Jeg tænker at han nemmere vil kunne stå fast på gulvet på denne måde.
Med hensyn til at gå, så begynder børn ofte at gå sidelæns rundt først. I stedet for at I går med ham, så prøv at lade ham gå langs møbler og vægge. Efterhånden vil han kunne rejse sig selv (hive sig op ved et bord) og gå rundt om det, så er han ved at være klar til at prøve rigtigt.
Mange børn rejser sig frit på gulvet før de tager de egentlige første skridt.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske