Svar: Mad, mælk
2. marts 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Freyas mor
Tillykke med 1 års dagen, det er jo en stor dag og det plejer at virke overvældende at det første år er gået så hurtigt :o)
Det er fint med en flaske inden sengetid. Når I føler at tiden er til det, så skal I dog til at udskifte denne flaske med lidt lun mælk af en kop og f.eks. en godnathistorie og tilsidst kan jeres datter så nøjes med historie og få en tår vand, hvis hun er tørstig, når hun ligger i sin seng.
Hvor hurtigt man kommer af med den sidste flaske varierer, generelt er det en god idé at forsøge at fjerne den omkring 1 års alderen og de næste måneder derefter. Sutteflaske hører babyalderen til og derudover er mælk at sove på (og i løbet af natten) uhensigtsmæssigt fordi mælkesukkeret vil kunne ødelægge mælketænderne. Derfor bør flasken I nogle gange giver om natten også fases ud, men mon ikke det kommer stille og roligt :o)
Jeres datter behøver ikke nå op på 500ml mælk dagligt, sundhedsstyrelsen skriver: "Efter 1 år gives letmælk, ca. ½ liter om dagen. Det er ikke nødvendigt at komme op på hele mængden, men kosten lever nemmere op til de anbefalede indhold af vitaminer og mineraler, hvis den indeholder minimum 350 ml mælk eller mælkeprodukter om dagen. Det er derfor en god idé at lære barnet at drikke mælk af kop i løbet af andet
halve leveår." (Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring, sst. 2005).
Det vil normalt være passende med et glas mælk om morgenen og evt. om aftenen, lad mælk indgå i og på grøden, som sovs osv. ligesom også frugtgrød med mælk, en portion yoghurt osv. tæller med.
I må gerne give jeres datter frugtgrød med mælk om aftenen inden hun skal sove. Det giver hende lidt ekstra frugt, er med til holde maven igang og som du skriver, sover mange børn godt på dette. Frugtgrød indeholder dog også ofte en del sukker, så det er godt at variere det med en almindelig grød og det er generelt en god idé at servere grød som en del af putteritualet og ikke som direkte forlængelse af aftensmaden.
Det lyder hos jer som om at Freya er begyndt at spise rigtig godt og det er super dejligt. Da hun er en spinkel pige, så er det vigtigt at I bibeholder fedtstof i hendes mad, I må også gerne fortsat give hende sødmælk og surmælksprodukter af sødmælkstypen (3,5% fedt), ligesom hun skal have smør på brøddet, sovs osv.
Derudover vil det være rigtig godt, hvis I kan få hende til at spise fisk og fiskepålæg flere gange om ugen. Fisk indeholder helt essentielle fedtsyrer som er vigtige og som er svære at få andre steder fra.
Derudover er protein vigtigt for væksten. Protein findes især i kød, indmad og i forskellige fuldkornsprodukter og det er også vigtigt at hun tilbydes dette. Hård kogt æg er også en mulighed og hun må derfor gerne få ½ hårdkogt æg en gang imellem og også en æggepandekage eller lignende kan være fint.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske