Svar: At kaste med ting
2. marts 2009
Alder:
22 mdr.
Hej med dig
Jeres dreng er igang med sin selvstændighed og han har rigtig meget brug for at I voksne hjælper ham med at finde ud af hvad man må og hvad man ikke må. I skal sætte grænser for ham, så han stille og roligt finder ud af hvordan man opfører sig og man kan sige at det er en alder, som helt konkret går ud på "det må du - det må du ikke".
Det er hårdt og man kan som voksne godt blive helt forpustet, når man hele dagen igennem skal forsøge at vejlede, anerkende sit barn og den udvikling han går igennem og så samtidig sætter grænser og rumme den frustration der opstår, når det han gerne vil ikke kan lade sig gøre.
Hvis jeres dreng kaster med ting for at øve sig i at kaste og stolt viser jer, at nu mestrer han dette, så skal I naturligvis anerkende dette, fortælle ham hvor flot det er, at I kan se at han synes det er sjovt at kaste, spille bold osv. men at det skal foregå udenfor - og så må I gå med ham ud. Fortælle ham at I ikke vil have at han kaster med tingene indenfor, det er en regel I har og hvis man vil spille bold, så må man gøre det udenfor.
Hvis han forsøger at kaste med andre ting end bolde, så må I fortælle ham at det må man ikke. Andre ting går i stykker og har man lyst til at kaste, så skal man gøre det med en bold. Altså hele tiden fortælle ham hvad han må og ikke må, hvad der er rigtigt og forkert, - han ved det jo ikke selv og kan ikke regne det ud, han lærer det, når I fortæller ham det :o)
Hvis han kaster med ting fordi han bliver vred, skuffet, gal, ked af det, så er det udtryk for at han mangler ord. Han er ikke i stand til med ord at beskrive hvordan han har det og så reagerer han fysisk i stedet for. Her er det vigtigt at I hjælper ham med at sætte ord på "du bliver bare så ked af det lige nu", holder om ham, hjælper ham med at finde roen og slappe af. Igen fortælle ham at han ikke skal kaste med tingene, de går i stykker, men i stedet komme til jer, sidde lidt på skødet osv. når han får det sådan.
Hele tiden fortælle ham hvad I ikke vil have og hvad I så vil have i stedet for. Når man siger nej til noget, så er det altid en god idé at fortælle, hvad alternativet så er. Børn vil som udgangspunkt helst gøre det, der gør deres forældre glade og stolte af dem :o)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske