Svar: Kræsen dreng - 3 år, 6 mdr.
2. marts 2009
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Christina
Din dreng er i en alder af kun 3½ år stadig en lille dreng og derfor er det svært at forlange så meget af ham, det er svært at lave aftaler og svært i det hele taget at finde ud af, hvorfor han ikke vil spise det samme som I andre.
Samtidig er han jo fysisk ikke særlig stor og har også brug for næring og havregryn er derfor bedre end ingenting, noget skal han jo have og jeg er enig i, at han ikke skal gå sulten i seng.
Der kan være rigtig mange årsager til at børn ikke vil spise og det er altid en god idé at overveje årsagen, for kender man den, så vil det ofte også være lettere at finde ud af hvordan man skal handle ...
Hos jer tænker jeg, at det måske kan handle om at I har fået en lillesøster og at jeres dreng har fundet ud af, at netop omkring maden kan han få jeres fulde opmærksomhed. Det har sandsynligvis været lidt hårdt for ham, at hun er kommet til verden, hun er jo født før tid, så du har sandsynligvis været indlagt med hende og at blive storebror har for jer betydet, at han har skulle undvære sin mor mere end normalt. Det er svært, når man er 3½ år også selvom man er glad for den lille og synes hun er sød.
I skal derfor overveje om hans protest mod maden skal ses som en protest mod at han skal dele jer med hende og I skal overveje om det at nægte mad og sige "Jeg kan ikke lide aftensmad" er en måde at få jeres opmærksomhed på.
Hvis ovenstående lyder rigtigt skønnet, så skal I naturligvis forsøge at give ham al mulig opmærksomhed på andre tidspunkter og han skal føle at han er en ligeså stor del af jeres familie som han hidtil har været. Det er meget vigtigt at han er sikker på jeres kærlighed, at han er 100% sikker på at han stadig har en meget central rolle i dit hjerte.
Det vil være rigtig godt, hvis du som mor kunne lave noget sammen med ham uden far og lillesøster, ligesom det ville være rigtig godt hvis far og han kunne lave nogle "far-søn" ting sammen uden mor og lillesøster var til stede.
Lige i forhold til at spise, så tænker jeg at det må være en fordel, at lillesøster også begynder at skulle have mere rigtig mad og at I således alle 4 nu skal sidde omkring bordet og spise sammen, spise samme mad. Det vil være rigtig godt, hvis du om eftermiddagen, når du henter storebror og I kommer hjem, sætter de to sammen ved bordet og få et eftermiddagsmåltid bestående af lidt frugt, brød og lignende, så I stille og roligt kommer ind i en rytme, hvor det er helt naturligt at I alle sidder sammen og spiser ved bordet og stille og roligt også spiser samme mad.
Det vil normalt være en god idé at man serverer noget af det han kan lide sammen med noget nyt. Nu er havregrød lidt svært at servere sammen med aftensmad, men hvis han nu kunne lide pastaskruer, lidt boller eller lignende, så kunne du koge lidt pasta til ham eller give ham en bolle eller hvad det nu var som en fast del af aftensmaden og så stadig servere den samme mad som I andre spiser. Det at få noget som man godt kan lide, gå igang med det og komme igang med at spise motiverer ofte til at smage lidt på noget af det andet.
Han er så gammel nu at han godt ved, at hvis han protesterer længe nok, så laver du specielle retter til ham og det synes jeg ikke I skal ud i. Derfor er det som udgangspunkt godt, hvis I spiser det samme og der så er noget af det, du ved han godt kan lide sammen med det andet.
Modsat, så kan det også nogle gange løse problematikken, at servere det samme hver dag, dag ud og dag ind. Altså simpelthen holde op med at spørge hvad han vil have, opfordre ham til at spise jeres mad - bare servere havregrød hver aften uden opfordring. Når han har spist havregrød i 14 dage og ikke bliver tilbudt noget andet men ser hvad I andre spiser og at lillesøster begynder at spise jeres mad, så vil han måske selv begynde at spørge om han må smage noget af jeres ...
Igen er han stadig kun 3½ år og har brug for næring og varieret mad, så som udgangspunkt så prøv at finde ud af hvad årsagen til hans spisevægring skyldes og om I kan gøre noget ved det - f.eks. mere opmærksomhed på andre tidspunkter :o)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske