Svar: Rugbrød - 11 mdr.
2. marts 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Mads og Charlotte
AT spise rugbrød er et meget dansk fænomen og derfor ikke noget man gør i særlig mange lande. Børn kan derfor sagtens leve sundt og godt uden at indtage rugbrød dagligt og jeg synes det lyder som om at jeres datter skal have lov til at få lidt mere variation, så hun nogle dage får rugbrød og andre dage får lov til at spise andre former for brød.
Når I vælger brød, så er det vigtigt at vælge en brødtype som har et højt indhold af fibre, men ikke har hele kerner. Det kan købes i almindelige supermarkeder, hos bageren og man kan også bage selv. Brød skal altså være tungt i det, det vejer noget når man holder det i hånden og være lavet af groft mel.
Børn skal have kostfiber fra den mad, de spiser. Kostfibre er med til at holde maven i gang. Kostfibre får man fra frugt og grøntsager og fra kornprodukterne, især fra brød der er lavet af groft mel. Også havregryn indeholder kostfiber. Kostfiber findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel og fuldkornshvedemel, og havregryn, er lavet af de hele kerner, der er blevet formalet eller valset, så skallens kostfiber kommer med. Brødet kan altså indeholde kostfiber, selvom man ikke kan se de hele kerner i brødet.
Mange rugbrød og grovbrød indeholder hele kerner, der ikke er knust eller formalet. Det kan være hele rug- eller hvedekerner, men det kan også for eksempel være solsikkekerner eller hørfrø. Det kan smage godt, men hvis man ikke tygger kernerne godt, kommer de hele ud i den anden ende. Derfor har små børn ingen glæde af de hele kerner, og får de for mange, giver det en meget løs afføring.
Så alternativet til rugbrød er altså et fiberholdigt brød som ikke indeholder hele kerner og tilbyder I jeres datter variation på denne måde, så bliver hun fint dækket ind :o)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske