Svar: Spiser meget lidt - 5 mdr.
2. marts 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Lisa
Jeg anbefaler normalt at man holder mængden af skemad nede, så barnet kun tilbydes f.eks. 3/4-1 dl. grød af gangen netop for at give plads i maven til mælk bagefter. Det er vigtigt at barnet fortsat drikker mere mælk end det spiser skemad og samtidig er det også vigtigt at komme igang med andre fødevarer, så at skabe plads til begge dele er fornuftigt :o)
Derfor vil jeg anbefale dig, at du skærer mængden af grød ned til frokost og i stedet begynder at tilbyde din dreng skemad to gange dagligt, så han også begynder at få grøntsagsmos. Når han bliver 6 måneder vil det være fint at øge ham yderligere og her igen - det er bedre at give ham 1 dl. 3 gange dagligt, så han tilbydes varieret kost og så følge efter med mælk fremfor at give ham 2 dl af gangen og han så helt vælger mælken fra.
Da din dreng tydeligt er gladere for skemad end for flaske, så er det naturligvis vigtigt at du ikke presser ham for meget til at indtage mælken, så han tilsidst helt afviser. Du må energiberige hans grød med mme, så han via skemaden også får modermælkserstatning og på den måde får lidt ekstra.
Det vil også være fint at flasken ikke følger lige efter skemaden, men at han får sin skemad og drikker vand af kop og så inden han puttes til lur suppleres han op med en flaske.
En plan for dagen med to måltider skemad vil normalt se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme
Formiddag 9.30: Flaske med mme
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grød med frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 13
Eftermiddag 16: Flaske
Powernapper evt.
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk om natten til næste morgen tidlig.
fordelen ved at give flaske er, at man ved præcist hvor meget barnet indtager og hvis det viser sig at din dreng konsekvent afviser f.eks. flasken inden middagslur, så er det helt okay. Så kan du give ham lidt mme af en kop og så får han jo flaske igen om eftermiddagen når han vågner.
Det er også sådan at børn der er meget glade for skemaden og som begynder at blive trætte af flaske, ofte spiser bedst aften, nat og tidlig morgen og det må man så udnytte. Hvis de der indtager 150-200ml x 3 så bliver størstedelen af deres behov fint dækket og så behøver man ikke gå så meget op i hvor meget mælk de drikker i dagtimerne, så får de jo der skemad og vand ...
De fleste børn vil i 5-6 måneders alderen have et ret stort væske- og mælkebehov, ofte har de behov for mellem 800-1000ml mælk dagligt. Nogle børn klarer sig dog med betydeligt mindre og hvis du kan få din dreng til at drikke 600ml mælk og du så ved siden af får ham til at drikke vand og sørger for at bruger mme i grød og mos, så lyder det acceptabelt og helt okay.
Jeg håber ovenstående giver dig lidt ro og hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske