Svar: Vuggestuestart - 21 mdr.
2. marts 2009
Alder:
21 mdr.
Kære R
Hvor dejligt at høre at din datter trives i den nye vuggestue og at I har fundet et mindre og mere roligt sted for hende at være :o)
Det er helt naturligt at din datter reagerer med urolig søvn om natten. Alt hvad hun oplever skal bearbejdes i drømme og da hun samtidig har den alder hun har, så er hun generelt mere og mere bevist om de farer verden giver. At være i vuggestue er ikke bare lutter lagkage, det er sjovt, spændende og udfordrende, men det er også svært nogle gange. Det er svært at være væk hjemmefra i mange timer, det er svært at vente på at det bliver ens tur, det er svært at møde modstand fra de andre børn osv.
Så det hele spiller ind, alder, udvikling, start i institution. Det er helt naturligt at I oplever hun reagerer med urolig søvn. Ofte reagerer barnet også ved at være mere pylret, træt, omklamrende hjemme. Hun kan i denne periode pludselig virke mere morsyg, vil ikke puttes i sengen om aftenen uden at du sidder hos hende, vil ikke have du går på toilettet, ud i køkkenet eller lignende - hun vil helst kunne se dig hele tiden.
Det er forskelligt hvor længe børn har det sådan, det kan sagtens tage nogle uger og hos nogle børn faktisk også et par måneder inden de 'bliver sig selv' igen :o) Du ved også fra dig selv, at det tager lang til at starte i nyt arbejde, det tager tid at finde ud af rutinerne, lære kollegerne at kende osv. og du kan spørge dig frem, når og hvis du er i tvivl. Det kan din datter ikke - hun må ligesom følge med og det kræver rigtig mange ressourcer.
Hjemme er tingene trygge og som de plejer at være, her kan hun reagere, her kan hun slappe af og når kroppen falder til ro, kommer ned i gear, så kommer følelserne ofte også frem. Derfor reagerer hun hjemme og det du oplever er således helt normalt :o)
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske