Svar: Svært ved at falde i søvn - 2 år, 8 mdr.
2. marts 2009
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære Lene
Min umiddelbare tanke, når jeg læser dig brev og din beskrivelse er, at din datter sover en forholdsvis lang middagslur - ofte 2½-3 timer og det er sandsynligvis derfor du ikke kan putte hende helt så tidligt som du gerne vil. Sammenlagt sover hun som hun bør, altså hendes søvnbehov bliver fint dækket, så hun lider ikke nød, men det kunne måske være hensigtsmæssigt at hun kun sov fra 12-14, hvis I gerne ville have hende til at falde i søvn før 20-20.30.
Derudover tænker jeg at børn netop i 2-3 års alderen ofte nyder at have den stille stund på sengekanten om aftenen. Her har de mulighed for at få fuld opmærksomhed fra deres forældre og de elsker det. Prøv derfor at sætte jer hos hende, læs en godnathistorie og tal også lidt med hende om hvad der er sket i løbet af dagen.
Det er ofte også sådan at børn i denne alder har svært ved at overgive sig til søvnen, fordi de har en masse tankemylder i deres små hoveder. Vi kender det fra os selv, hvis vi har en masse uløste opgaver eller lignende, så er det svært at falde i søvn og give slip. Sådan kan det også være for børn og din datter kan naturligvis ikke helt sætte ord på dette endnu, men kan stadig godt have mange tanker der fylder.
Derfor hjælper det ofte at man her sætter sig på sengekanten og hjælper barnet med at tale om hvad der er sket i løbet af dagen "i morges da vi stod op, da ... så kørte vi til vuggestuen og du har leget med ..." osv. Jo mere man får gennemgået dagens oplevelser, jo mere vil barnet kunne give slip på dagen og jo lettere vil roen kunne falde over barnet.
Børn på 2½ år vil ofte også føle større tryghed, hvis de ved at de kan komme ind til forældrene, når de har behov for det. Hvis jeres datter stadig ligger i tremmeseng, vil det derfor være en rigtig god idé at give hende en åben seng nu.
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske