Svar: Vuggestue?
2. marts 2009
Alder:
16 mdr.
Kære M
Omkring 16 måneders alderen, som din dreng er nu, vil de fleste børn begynde at kunne forholde sig til at mor og far ikke er der, selvom de er ude af syne. Indtil da føler mange børn at de er ladt alene, de bliver utrygge og urolige, når mor og far går fra dem, de kan ikke forholde sig til at man er lige inde i stuen ved siden af, at de bare kan kalde eller gå derind ...
Din dreng begynder således nu at adskille sig lidt mere fra jer forældre end han tidligere har gjort og begynder at bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd.
Det betyder også at han i den alder begynder at have glæde af at være sammen med andre børn. Han leger ikke med dem, børn i den alder leger stadig mest ved siden af hinanden, men han har glæde af at være sammen med jævnaldrene fordi han spejler sig i dem og lærer af at se på dem. Han lærer også noget af den modstand som andre børn giver, - at de skubber, tager legetøjet fra ham osv.
At verden på den måde er stor gør også at han stille og roligt vil begynde at få lidt farefornemmelse. Ofte kommer denne reaktion omkring 18-20 måneders alderen og barnet begynder her at klatre op og finder ud af at det ikke selv kan komme ned, barnet oplever at blive holdt fast "du må ikke gå over vejen", får flere forbud osv. og alt sammen med til at børn naturligt omkring 1½ års alderen og frem har brug for ekstra tryghed.
Jeg nævner alt dette fordi der i løbet af det næste ½ år vil ske rigtig meget udviklingsmæssigt med jeres dreng og det vil på mange måder være en lidt svær periode. Det skal man naturligvis medtænke, når I overvejer hvorvidt han skal starte i vuggestue eller ej.
½ år eller 7 måneder er længe og han vil godt kunne nå at blive kørt ind i den periode og vende sig til hverdagen der. Han vil også lærer noget af det, men behovet for at lege med de andre flere timer, er der ikke og man skal i forhold til det faktum, at I efter et ½ år flytter tilbage til DK overveje meget hvad man vælger at gøre ... det er naturligvis også derfor I skriver til mig :o)
Jeg tænker at det må blive en vurdering af, hvad muligheder der ellers er. Er der mulighed for legestue, er der steder du kan tage ham en en gang imellem, hvor han kan møde og være sammen med andre børn, men hvor du stadig er til stede? Hvis I har en sådan mulighed, så vil jeg umiddelbart mene at den bedste løsning for jeres dreng ville være at give ham så lidt skift som muligt og derfor holde ham hjemme - men naturligvis sikre ham udfordringer i hverdagen.
Til sommer er det at gå ture, lege i sandkasse, lege med vand, tage på ture med madpakke og spise i det grønne, kigge på fugle, dyr, tage brød med til ænderne. Løbe op og ned af græsskråninger, øve sig i at hoppe, gynge, være på legeplads, vippe, spille bold osv. En tur i svømmehallen er en rigtig god idé.
Hvis det er svært at aktivere ham og gøre disse ting med ham i dagligdagen, hvor I bor, så kan det måske være rart for ham at komme i vuggestue og have nogle korte dage der. Men hvis du har det godt med at have ham hjemme og du kan aktivere ham og lave nogle af ovenstående forlag med ham, så vil det være rigtig godt at beholde ham hjemme, og så lade ham starte i en dans vuggestue, hvor de taler dansk til ham, så han skal forholde sig til så lidt som muligt og får så få skift som muligt.
Jeg kan ikke sige, hvad der vil være det rette at gøre i jeres situation, men jeg håber at ovenstående kan hjælpe jer lidt på vej :o) Er I mest stemt for vuggestuen, så kan I jo også lade det komme an på en prøve, lade ham starte og se hvordan han har det med det. Hvis han er helt ulykkelig og tydeligt viser at det her har han ikke lyst til, så tag ham ud og lad ham blive hjemme det ½ år mere :o)
Fortsat held og lykke med det og glæder mig til at høre, hvad det hele ender med ...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske