Svar: For tidlig født
2. marts 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Rikke
Tillykke med din lille datter, dejligt at I nu er kommet hjem og at du ammer og din datter har så fin en vægt. Også velkommen til min side :o)
Nu hvor du er kommet hjem med jeres lille pige, så er det naturligvis vigtigt at du behandler hende som den lille pige hun er. Plejen af hende vil være som ethvert andet barn, der kommer hjem fra sygehuset, hun har behov for lidt ekstra varme i badeværelset, når hun skal bades men soverummet skal ikke være specielt opvarmet med mindre du har fået andet at vide på neonatalafdelingen.
Hun skal have mad efter behov og ammes måske lidt hyppigere i starten fordi hun er vant til at spise med små hyppige intervaller døgnet rundt. Men stille og roligt ændrer hendes behov sig og det er fint, hvis du kan nøjes med at amme ca hver 3-4 time ligesom hos almindelige spæde børn.
Du skal forsøge at se hende og være omkring hende, som om at hun var født nu. Du skal altså som udgangspunkt gå ud fra at hun svarer til sin terminalder også selvom du har kendt hende i længere tid.
Hjernen udvikler sig ikke og fungerer ikke hurtigere fordi et barn er født for tidligt. Et barn der er født til termin smiler normalt første gang når det er omkring 6 uger gammel og du skal gå ud fra at det vil være nogenlunde det samme for din datter. Selvom hun er født 6 uger for tidligt så begynder hun ikke at smile bevidst til dig nu, men begynder højst sandsynligt først at gøre det om ca 6 uger, altså nå hun reelt er 12 uger gammel. Du er derfor nødt til at gå ud fra hendes korrigerede alder, når du skal vurdere om hun udvikler sig som hun skal og i forhold til, hvad du kan forvente.
Når det er sagt, så synes jeg dog ofte også at børn der er født for tidligt ofte er rigtig gode til kontakt og har et lidt mere intenst blik end man normalt ville forvente af et spædbarn :o)
Du kan sagtens bruge en bog som "60 Vidunderlige uger" men skal her gå ud fra den korrigerede alder. Det beskriver forfatteren også i bogens begyndelse.
Da hun ikke har haft problemer på neonatalafdeling, ikke har fået hjælp til vejrtrækning, ligget i kuvøse og lignende, så er der ikke noget der umiddelbart skulle give årsag til at hun får problemer nu. Prøv derfor at indstille dig på at hun skal ses og mødes som var hun et lille spædbarn og I var lige kommet hjem efter fødslen. Lad dig ikke gå på af, hvis familie eller venner kommenterer at hun er bagud i forhold til sin alder. Det er helt uundgåeligt, ethvert barn der er født for tidligt begynder den normale udvikling fra terminsdatoen og ikke fra fødselsdatoen og sådan er det.
Hvis I er ude at handle og folk kommenterer hendes størrelse og spørger hvor gammel hun er så vurder, hvem der spørger og hvad du vil fortælle. Hvis du ikke gider komme med lange forklaringer, så sig hendes korrigerede alder og gå ikke nærmere ind i dette. Med en vægt på 3 kg, så er hun jo sandsynligvis som hun ville være, hvis hun var blevet i din mave tiden ud og fremmede behøver ikke vide andet. Det kan spare dig for en del :o)
Jeg håber mine tanker her hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende og glæder mig til at følge jer lidt :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske