Brev:
Vil ikke sidde selv og lege m.m.
3. marts 2009
Alder:
11 mdr.
Vil ikke sidde selv og lege m.m.
Kære Helen.
Ja nu er der så gået et stykke tid siden sidst og B er lige blevet 11 mdr.
Det er gået op og ned - men tror det er tigerspringene der gør det. Vi kan tydeligt se, når han har taget et nyt spring, for så kan han en hel masse nye ting og har udviklet nye færdigheder :-)
Mht. at sove både om dagen og om natten er det hele blevet væsentligt bedre, da vi begyndte at kører 100 % faste sovetidspunkter. Han sover nu formiddagslur fra 9 - 10 og middagslur fra 13 - 15 - hvis han ikke selv vågner vækker vi ham... han er umiddelbart også nemmere at ligge i seng om aftenen nu og han sover stort set igennem hver nat nu -SKØNT!!!!
Han er lige startet i dagpleje her for 14 dage siden og her kører hun også faste tidspunkter, dog sover han lidt længere tid... nogle nætter kan vi mærke at han har været i dagpleje, da han vågner et par gange...
B er meget morglad og han vil hele tiden op at gå mens vi holder ham i hænderne... han kravler stadig ikke (vi kan simpelthen ikke få ham op i kravlestilling, da han spænder benene og bliver totalt hisig) men han maver sig frem og "kravler" efter mig, hvis jeg går ud i køkkenet... Hans balance er ikke ret god stadigvæk og vi har en babygynge i stuen, men han gider ikke sidde der ret længe - han vil bare op og så vil han ned og gå. Hvad skal man ellers gøre for at styrke balancen?
Han kan selv gå efter en gåvogn (kids-wood) og rejser sig ved alle ting selv, dog er vi nødt til at være lige bag ham, da han bare lader sig falde - det er en af de ting der er lidt træls, for hvad hvis vi ikke er der til at gribe ham....
Han kravler rundt på mig hele tiden og vil have jeg skal hive ham op i stående stilling så vi kan gå - men er ved at være lidt træt at han hele tiden skal hen og op og stå - det er som om han ikke tør noget selv... Hvad kan vi gøre her for at han bliver mere selvstændig? Vi har forsøgt at stille nogle ting på række, så han kan lærer at gå fra ting til ting, men han tør ikke og så vender han sig bare om i mod mig og kaster sig hen til mig... Dagplejemoderen siger at han gør det samme der - hun kan jo ikke holde øje med ham hele tiden, så det er lidt problematisk. Er det normalt at børn gør dette indtil det kan gå?
Derudover er det også et problem at han slet ikke vil sidde og lege selv. Når jeg går ud for at hente noget eller på toilettet eller noget andet begynder han at græde - det samme gør han ved dagplejen - er det et spørgsmål om separation? og hvordan lærer vi ham at han sagtens selv lige kan sidde et stykke tid?
Et andet spørgsmål - hvornår siger man at de begynder at sige rigtige ord? B siger mam - mam, ba - ba, da - da og når man f.eks. siger bog siger han boo :-) Det er dejligt at hører at han snakker meget.
Så er der det med mælken - som du ved har B ikke villet tage flasken længe og vi har derfor blandet mme i hans grød - nu får han kun grød til morgenmad med mme i kop ved siden af (ca. 230 ml mme om dagen - han får stadig jernedråber) - resten af dagen får han sødmælk og vand at drikke - er det ok i den alder han har nu og må vi så småt begynde at fjerne mme helt? Han er begyndt at spise morgenmad ved dagplejemoderen, hvor han får havregrød blandet med mme - men er det nødvendigt stadigvæk at blande med mme?
Det var vist alt jeg har for nu - endnu engang tusind tak for en super god brevkasse - glæder mig til dit svar :-)
Med venlig hilsen
B´s Mor.