Svar: Vil ikke sidde selv og lege m.m.
3. marts 2009
Alder:
11 mdr.
Kære B´s Mor
Det lyder som om at det går rigtig godt hos jeg og som om at din dreng trives og udvikler sig i rigtig god retning :o) Dejligt at I kan mærke at en fast rutine for dagen hjælper og at jeres dreng nu sover igennem om natten, super - nyd det!
at han er lidt ekstra morglad og helst vil have dig inden for rækkevidde handler sandsynligvis både om hans alder og udvikling og at han er startet i dagpleje. I takt med at han begynder at gå mere selvstændigt, så bliver han også bedre til at acceptere at du ikke er lige ved siden af dig (så kan han jo følge efter dig og lede efter dig) og bliver således naturligt mere rolig og tryg ved at være selv.
I takt med at han vender sig til dagplejen, begynder at forstå at du kommer tilbage til ham igen og tager ham med hjem, at du ikke er forvundet for altid osv. samtidig med at han kender dagplejen, føler sig tryg ved hende, de andre børn, rutinerne for dagen osv. så vil han naturligt begynde at kunne sidde mere for sig selv - også når han er der :o)
Man kan ikke tvinge børn til at kravle, før de rejser sig og går, man kan forsøge at motivere dem til det, gynge dem, tumle dem, dreje dem rundt, lægge dem på maven så meget som muligt osv. får at styrke dem motorisk. Men hvis de vælger at rejse sig og gå før de kravler, så er det sådan det er og det er okay. Det er bare vigtigt, at man så efterfølgende sørger for at barnet stadig lærer at kravle og lave krydskoordinerende bevægelser, så er det helt fint.
Med hensyn til at lære at gå, så har dette forskellige faser og nogle børn kommer hurtigt igennem faserne og andre er flere måneder om det.
I første fase trækker barnet sig op ved tremmerne i sengen, eller møblerne i rummet, herefter bevæger barnet sig fra side til side, ved hele tiden at holde fast med hænderne og flytte sine fødder.
I anden fase bruger barnet kun sine hænder til at holde balancen med og har derved langt mere styrke i sine ben og fødder. Barnet flytter ofte hånd over hånd og kan når det er sikkert nok, begynde at flytte en fod og en hånd af gangen.
I tredie fase øver barnet sig i at bevæge sig fra f.eks. et møbel til et andet. Endnu kun møbler, hvor barnet med sikkerhed kan nå det ene før det andet slippes.
I fjerde fase forsøger barnet at gå imellem møblerne uden støtte. Det vil sige slipper et møbel og bevæger sig hen til et møbel som er lidt uden for rækkevidde, tager et enkelt skridt og får fat i næste møbel. På dette tidspunkt kan barnet også stå op frit på gulvet uden støtte.
I femte fase vakler barnet forsigtigt og selvstændigt to eller tre skridt imellem møbler eller personer. Der er dog fortsat behov for støtte til at gå længere end dette.
I sjette fase begynder barnet at gå helt selvstændigt.
Det lyder som om at jeres dreng gerne vil gå, men at han ofte hjælpes igang. Jeg tænker her at det er vigtigt at han selv trækker sig op i stående stilling og derfra så øver sig videre frem. Han skal altså lære at rejse sig ved at trække sig op, han skal lære at sætte sig ned, når han er kommet op at stå og herefter skal han så lære at flytte sig sidelæns.
I må gerne hjælpe ham ved at lade ham stå hos jer, eller stå ved f.eks. sofabordet, hvis I er lige bag ham og sikrer at han ikke falder og slår sig. I skal ikke begynde at gå med ham, hvor I holder ham i armene eller lignende, men i stedet prøve at lade ham bevæge sig sidelæns ved ting først netop for at få mere balance.
Det er fint at I har en lille vogn, som han kan skubbe foran sig, det kræver dog stadig stor balance at gå ved en sådan, men øvelse gør mester og det kommer stille og roligt - sidelæns er dog ofte den første måde barnet lærer det på, så giv det tid :o)
Når du forlader et rum og din dreng synligt bliver ked af det og frustreret, så tal med ham, så han kan høre din stemme. Fortæl ham hvad du skal f.eks. "mor går lige ud med skraldeposen" så lærer han at det betyder at han hører døren går op, hører et klonk og så lukkes døren og du er tilbage igen. Tal også med ham fra et andet rum og motiver ham til at søge dig, vis dig i døråbningen "jeg er lige her skat, kom herud" og motiver ham til at bevæge sig ud mod dig i stedet for at du hele tiden skal komme til ham. Han må gerne blive lidt sur, netop temperamentet kan være det der får ham af sted :o)
Med hensyn til modermælkserstatning, så behøver din dreng ikke længere få dette, når han får jerndråber og snart er et år. Du kan stoppe med det, når næste pakke mme er brugt op og så gå over til sødmælk i stedet. Fra 1 års alderen anbefales det at skifte lidt letmælk.
Håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske