Brev:
Aftensmad - 20 mdr.
5. marts 2009
Alder:
20 mdr.
Aftensmad - 20 mdr.
Hej.
Jeg har tvillinger på 20 måneder og de har det godt. De er nogle selvstændige livlige og temperamentsfulde børn der holder os til ilden!
Indtil jul sidste år fik de mad af os - dvs. vi øste mad op på skeen eller gaflen, som vi så gav dem ind i munden. Når vi fik mad de selv kunne fange, som f.eks. frikadeller fik de lov til selv at styre gaffel og tallerken.
Det var så fint nok, men ved juletid besluttede de begge to at de nok kunne selv. Helt selv. Vi måtte overhovedet ikke holde gaflen. Fint med mig, det er jo en naturlig udvikling og pyt med at det sviner, det rydder vi bare op.
Men! Siden de nu er begyndt selv at styre gaflen, så er det bestemt ikke alt der ryger ind. Retter de før elskede som f.eks. lasagne vil de overhovedet ikke smage på nu. De tager kun det fra tallerkenen de kender og ignorerer helt alt andet.
Jeg synes godt nok de spiser meget ensidigt. Jeg er imod at lave speciel børnevenlig mad hver eneste aften, for dels ønsker min mand og jeg ikke at spise boller i karry hver uge, dels kan jeg alligevel ikke være sikker på at de gider spise deres livret - det skifter hele tiden.
Så rigtig mange aftener spiser de enten kun lidt, ingenting eller kun en slags af det der ligger på tallerkenen.
Jeg har prøvet at tilbyde rugbrød, hvis det var tydeligt, at de ikke kunne lide maden. Prøver de at smage, men kan ikke lide maden, så får de rugbrød. Men de gider ikke engang prøve nu, og spiser de ikke aftensmad, så får de ikke mere den aften.
Jeg vil gerne høre om jeg skal være bekymret, om det bare er en fase? Skal jeg regne med at de begynder at spise mere varieret med tiden, eller er det for sent nu - får jeg megakræsne børn? Og er der noget jeg kan gøre for at opmuntre dem til at prøve at smage uden at presse dem?
En mor, der snart er træt af at lave mad der bliver smidt ud...