Brev:
Skrækkelige nætter
5. marts 2009
Alder:
5 mdr.
Skrækkelige nætter
Hej Helen
Jeg er førstegangs mor og har lille Emma på fem måneder. Vi har ikke på noget tidspunkt kommet ind i en ordentlig natte rytme. Hvis jeg er heldig, og det sker meget sjældent, så sover hun tre timer ad gangen, hvilket jeg sagtens kan leve med. Men desværre vågner hun 90 procent af tiden, hvert time. Og det er kun blevet værrer på det sidste.
Jeg ligger hende ved 20 tiden, og det går for det meste smertefrit, det tager ca 10-20 min at få hende til at sove. Men der går kun en time, så begynder hun at rode rundt, og brokke sig. Det tager ca 10 min at få hende til at falde ordentligt i søvn igen, hvor hun drejer hovedet rundt, taber sutten og jeg bliver ved at give hende den igen, til hun sover. Og så starter det forfra en time senere.
Emma ligger i sin egen seng, ved siden af vores og kommer først over, ved fem tiden om morgenen. Hun vågner først rigtigt omkring kl 8.00.
Hun får udelukket sutteflaske, da hun ikke gider bryst mere. Hun får kun flaske ca hvert 3-4 time om natten, resten af tiden når hun vågner, får hun lidt vand også i en flaske.
Er ved at være meget fortvivlet, og aner ikke hvad jeg evt gør forkert.
Hun vejer 5600 g og jeg har fået afvide at det er lige i underkanten, men kan ikke lokke mere end 650 ml i hende i døgnet. Og har prøvet at få hende til at spise grød i tre uger uden held. Jeg nævner det i forbindelse med søvnen, da jeg tænker at hun ikke er ordentligt mæt og derfor vågner om natten.
Det skal lige siges, at hun sover ude i hendes barnevogn ca to nogle gange tre timer om formiddagen, og to timer om eftermiddagen uden problemer. Håber jeg har fået nævnt alt der er værd at vide, for at du kan give mig et godt råd.
Venlig hilsen
den meget trætte mor Diana.