Svar: Skrækkelige nætter
5. marts 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Diana
Det lyder ganske rigtigt som om at din datter skal have noget mere mad. Du skriver at du er begyndt med lidt grød, men at I ikke har held med dette og jeg tænker at det måske handler om at hun ikke er sulten nok, når du forsøger. Det er her vigtigt at hun først tilbydes grød sammen med vand af kop og så en times tid eller halvanden efter, tilbydes hun flaske.
Det vil være rigtig godt, hvis du kunne give hende skemad to gange dagligt. Giv hende grød til frokost (risgrød, majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød) gerne med forskelligt frugtmos som topping. Du kan købe færdiglavet børnemad - grødpulver og mos fra glas, hvis det er lettere og mere overskueligt. Det er helt fint her i starten.
Giv hende grøntsagsmos til aften, det kan være mos af kartoffel, gulerod, blomkål, squash, broccoli og lignende lidt milde grøntsager og igen kan du lave det af de grøntsager I andre spiser, eller du kan købe grøntsagsmos på glas beregnet til babyer.
Hvor stærk er hun motorisk? Vil hun kunne sidde i høj stol? Jeg spørger fordi det kan være lettere at give hende skemaden på den måde. Nogle børn kan godt sidde i høj stol, når de er 5 måneder gamle, de fleste er dog omkring 6 måneder inden de er stærke nok i ryggen. Hvis hun motorisk ikke er parat til at sidde i høj stol endnu, så må du sidde med hende på skødet eller sætte hende i skråstol, hvis du har en sådan. Har du ikke en, skal du ikke gå ud og købe en!
Prøv om du kan følge nedenstående plan:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme og sover lidt videre
Formiddag 9.30: Flaske med mme
Puttes til formiddagslur, sover måske 1½ time, hvis hun sover to timer er det også okay.
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse med frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske med mme og puttes til middagslur ca 13.30, sover her ca 2½ time
Eftermiddag 16.30-17: Flaske med mme
Powernapper evt. men da hun sover godt og længe ved de to andre lure, kan denne måske springes over og det er okay
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos lavet af forskellige grøntsager eller mos fra glas. Vand af kop.
Flaske med mme og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Flaske med mme og begynder herefter at kunne sove uden at få mælk mellem 24-06 ...
Som du kan se er der i denne plan plads til 6 flasker mme dagligt + to portioner skemad. I begyndelsen skal du ikke fokusere så meget på mængden af skemad, snarere på at det er vigtigt at du forsøger at finde en fast rytme og 4 skefulde er bedre end ingenting. Det er også bedre at give hende ½ dl. 2 gange dagligt, end 1 dl en gang dagligt og hun så ikke vil drikke sin mælk.
Som du kan se indeholder dagen fortsat en del flasker og det er vigtigt at hun indtager sit mælkebehov netop om dagen, så hun ikke behøver søge det om natten, hvor I begge har brug for at sove.
Det er også vigtigt at hun ikke falder i søvn med flasken i munden, men at hun lærer at sove uden. Det er vigtigt at hun falder i søvn, der hvor du gerne vil have hende til at sove, så hun ikke først falder i søvn i dine arme og så derefter flyttes. Hun skal lære at sove i sin barnevogn og i sin seng ved siden af din :o)
Jeg håber at ovenstående plan vil hjælpe dig lidt videre og giver lidt mere rolige nætter. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske