Brev:
Skæv nakke og stædig baby
5. marts 2009
Alder:
3 mdr.
Skæv nakke og stædig baby
Hej Helen,
Først tak for en inspirerende og kompetent hjemmeside!
Vi er den lykkelige "ejer" af en lille rund og glad dreng på 3 mdr. Desværre er han ikke så rund i hovedet mere da han er begyndt at få en tendens til fladhed i toppen af hans venstre side. Hans ynglingsside! Det er som om at selvom han ligger helt ude til venstre bliver han klemt deroppe alligevel med en sjov trekantet facon til følge når han betragtes i profil.
Min mand og jeg er derfor begyndt kun at lejre hans hoved til højre såvel nat som dag. Og det er noget nær en umulighed!
Jeg har flittigt læst dine svar vedr. lignende problemstillinger, men jeg behøver et mere specifikt svar tror jeg. Så mit spørgsmål går på - hvordan får vi det lille væsen til at blive med hovedet til højre?
Han har ”lidt” temperament og måske en stærk nakke for hver gang vi forsigtigt drejer hovedet holder han igen og bliver højrød i hovedet med mindre han er i meget dyb søvn.
Lykkes det os at vende går der lige præcis et par minutter så suser hovedet tilbage til den for ham bedste side. Vende igen og forfra. Jeg har taget mig selv i at ligge og stirre på ham hele natten for at kunne slå til når han drejer hovedet. Det resulterer i manglende søvn hvilket jo heller ikke er optimalt.
Jeg har også prøvet med risposen om dagen – den får han bare møffet væk for derefter at blive irriteret over at den ligger der foran næsen.
Har også hængt alverdens ting og sager op til højre for ham både i vuggen, ved puslepladsen og i kravlegården. Han kommer derudover om på maven så meget som han orker når han er vågen. Han kan ligge der 5-10 min. af gangen, så bliver han irriteret. Vi holder pause og om på maven igen. Vi ligger ham også i sideleje (med håndklæder og den der berømte rispose i klemme) mens han ser på sagerne i kravegården (det morer ham heller ikke så længe), han hygger på maven på vores bryst eller vi bærer ham ”lodret” med hans arme hvilende på vores skuldre. Flasken får han kun på vores venstre arm så hans venstre side ikke bliver trykket. Han vil ikke bæres med maven liggende på vores arm, der bliver han hurtigt utilfreds – også.
Men ellers synes vi at vi gør alt hvad vi kan for at undgå tryk på den venstre side. Der er bare det med at vi ikke særlig længe af gangen kan få ham til at ligge på den ”gode” side.
Det skal lige nævnes at vi har været ved lægen med ham for at få checket hans mobilitet i begge sider, men hun sendte ham blot til fysioterapeut. Der starter vi i næste uge.
Han kan jo godt komme ud til højre. Det lader til at han er blot mest glad for at ligge til venstre og se til venstre når han er på arm. Det er jo så der vi prøver at få ham den anden vej under protest fra ham og med manglende søvn fra vores side. Det virker altså ikke til at han har fysiske skavanker der giver smerter af en art måske trænger han blot til at være smidigere og ændre vaner?
Vi hører jo også så meget om hvor godt det er at de får lov og ligge på ryggen og daske til ting og sager, gribe og lære ”midterlinien” at kende. Men der ligger han jo pladask på nakken og især jeg som mor har meget svært ved at ligge ham i den position da jeg ikke har lyst til at han bliver flad der også! Kan det ikke skade hans udvikling at vi ikke gør så meget ud af det?
Og al den liggen til højre kan det så ikke ende med at han bliver trykket i den side også?
Vores sundhedsplejerske siger at der ikke er så meget vi kan gøre ved det. Kan det virkelig passe?
På forhånd tak for svar.
Bedste hilsner
Helena