Svar: Skæv nakke og stædig baby
5. marts 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Helena
Tak for dit brev og dine pæne ord. Jeg kan godt se at du allerede har læst flere af mine tidligere svar på problestillingen om lejringsbetinget skævt kranie og at du derfor allerede gør dig alle overvejelser og faktisk også gør alt det, du kan gøre:
Lejring på siden, lejring på maven, legetøj (stimulation) til den side I ønsker han skal kigge til, flaske fra den hensigtsmæssige arm, risposer, håndklæder osv. som støtte og så vidt muligt arbejde på at "tvinge" barnet til at se til den ønskede side, lejre barnet forskelligt i sengen osv. Det er sådan man må agere og så håbe at hovedet på den måde bliver rettet ...
Derudover så er det vigtigt at få en lægelig vurdering, hvilket I også har fået og det er rigtig godt, at I har fået en henvisning til en børnefysioterapeut, som kan vurdere jeres dreng. Det er nemlig sådan at børn nogle gange kan få en stramning af deres sener og muskler i hals og nakke og derfor er det vigtigt at få en fys ind over, som kan vise jer, hvordan I kan hjælpe med at løsne op for dette, så det ikke er her problemet ligger.
I skal være opmærksom på at for meget placering i autostol, skråstol og lignende også påvirker hovedet og hovedet facon. Derfor er det vigtigt at jeres dreng kun sidder i autostol, når I kører i bilen og at han så vidt muligt ikke sidder i stole med nakke-/hovedstøtte, når han er andre steder.
Man kan købe en speciel pude til lejringsbetinget skævhed af kraniet, men sundhedsstyrelsen anbefaler ikke denne. Man kan også nogle gange komme dertil at man vurderer at det vil være nødvendigt med en speciel ortoplastisk hjelm men det er meget sjældent og det vurderes normalt af speciallæge. Der er ingen fysiologiske problemer omkring lejringsbetinget skævhed af kraniet, det er rent kosmetisk, at vi helst ser runde hoveder. De kosmetiske gener bliver normalt betydeligt mindre synlige, når barnet får mere hår på hovedet.
Der er altså umiddelbart ikke så meget andet at gøre, end I allerede gør - være opmærksomme på lejring, stimulering, hovedet skal være frit så pres undgås, han skal vurderes af en læge og en fysioterapeut og der skal evt. igangsættes behandling her og så er det sådan ...
Håber I hermed er blevet lidt klogere, fortsat held og lykke med det hele :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske