Svar: Udvikling, sprog mv.
5. marts 2009
Alder:
3 år, 1 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at Anton er en rigtig dejlig dreng, som udvikler sig rigtig godt og alderssvarende og han lyder også til at være glad for sin børnehave :o)
Det er sådan, at der til børnehaven er tilknyttet en talepædagog og jeg synes du skal bede pædagogerne om vedkommendes navn og nummer og samtidig tale med dem om, hvornår talepædagogen kommer næste gang i institutionen og hvorvidt de mener det er relevant at Anton lige taler med ham/hende. Nu hvor Anton er blevet 3 år, så lyder det helt relevant at få en faglig vurdering af hans sprog og det skal gøres af en talepædagog.
Når det er sagt, så er det helt normalt at Anton siger barbar i stedet for farfar og at han især har svært ved både F og V lydende - netop disse to lyde siger vi faktisk meget ens, de ligger begge fremme i munden.
Det kan være en god idé at du får Antons ører tjekket ved en ørelæge (du behøver ikke henvisning) da en god hørelse er en forudsætning for sprogudvikling. Talepædagogen vil sandsynligvis også spørge ind til hvorvidt der er noget med eller har været noget med hans ører og så er det godt, at han netop er blevet tjekket :o)
Anton har ikke nogen problemer med at forstå dig eller andre og har også et fint ordforråd. Det han har svært ved er at udtale visse ord rigtigt. Det er her vigtigt at du ikke retter på ham eller stiller krav som "kan du sige ..." men at du tror på at han gør det, så godt han kan. I stedet for at rette på ham, skal du gentage ordet igen, så han hører det rigtigt. Gentagelser skal altså være en del af kommunikationen mellem jer og også dette vil talepædagogen fortælle dig om.
Der kan være forskellige årsager til at barnet har svært ved sproglydende. Hos nogle børn er det enkelte lyde, hos andre er det kombinationen af lyde der gør det svært. Barnet kan have svært ved at bøje og bevæge sin tunge på den rigtige måde, når lydende skal frem og her kan en sut, f.eks. godt være problematisk. Derfor er din tanke om at Anton skal til at væk fra sutten være god nok - det er dog også vigtigt at sige, at børn som aldrig har brugt sut også kan have problemer med sproglyde - de to ting behøver altså ikke hænge sammen.
For at det hele ikke skal blive alt for overvældende for ham, så synes jeg du skal holde fast i at sutten kun bruges, når han skal sove. Det vil sige, at han får den til sin middagslur og han får den, når han skal sove om aftenen. Men derudover er sutten gemt væk, han skal ikke gå rundt med sut i munden.
Giv ham en substitut, en sovebamse, som han bruger når han puttes og stille og roligt vil han måske begynde at glemme sutten og helt kunne nøjes med sin bamse.
Renlighed kan I træne til sommer, når det bliver bedre vejr og han har vænnet sig til børnehaven og det nye liv der. Hvis han ikke selv viser tegn på gerne at ville have bleen af, så er det fint at vente lidt endnu. Det går altid bedst, når barnet selv begynder at vise interesse, så kan samarbejdet begynde.
Det kræver mange ressourcer at starte i børnehave og det er helt naturligt at han især i øjeblikket har behov for en middagslur. Han må gerne sove til middag, de fleste 3 årige kan nøjes med en lur på 1 times tid. Stille og roligt vil han sandsynligvis af sig selv begynd at afkorte luren og vil også begynde at give udtryk for ikke at ville sove, men hellere ville lege og det er rigtig fint. Så kan man begynde at springe luren over nogle dage og lade ham lege i stedet for.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej og kan bruge mine overvejelser videre frem. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske