Svar: Transport af nyfødt
6. marts 2009
Alder:
0 mdr.
Kære Mai-Brit
Dejligt at I nu har fået at vide, at det bliver en lillesøster og skønt at Alfred glæder sig så meget, selvom han naturligvis ikke forstår det helt, så er det jo et rigtig godt udgangspunkt at have :o)
Det anbefales at man transporterer sit nyfødte barn i en babystol, det vil sige en autostol, som er til nyfødte børn. I babystolen sidder barnet fastspændt med ryggen til kørselsretningen og det er den absolut sikreste stilling i tilfælde af et sammenstød, fordi kraftpåvirkningen bliver fordelt over hele barnets ryg og baghoved.
Babystolen placeres på bagsædet ved hjælp af den almindelige 3-punktssele. Den kan dog også placeres på forsædet, men kun hvis der IKKE er airbag - eller airbag'en er slået fra.
Der findes to andre godkendte løsninger til biltransport af helt små børn. Boxetten, som er en slags babylift med indbyggede seler og et liftnet, som bruges til at spænde barnevognsliften fast med. Hverken boxetten eller liftnettet er lige så sikre som babyautostolen, bl.a. fordi barnet ligger på tværs af kørselsretningen og derfor anbefaler Rådet for Større Færdselssikkerhed at man kun bruger boxette eller liftnet, hvis barnet af en eller anden grund ikke er i stand til at sidde i en babyautostol.
Der er ingen problemer i at jeres lillesøster sidder i autostolen, når I kører frem og tilbage i hverdagen, sålænge hun ikke sidder mere end 30-45 minutter om dagen. Det er her vigtigt at medtænke, at hvis man skal ind at handle eller lignende, så skal hun ud af autostolen og lægges i liften, så hun ligger ned imens man får gjort sine indkøbt. En autostol hører til i bilen og skal ikke bruges som babysitter :o)
Hvis man skal på en længere tur, så sker der ikke noget ved at hun sidder et par timer. Sørg for at hun har fået godt med mad, ren ble osv. inden I skal køre og lad hende så sidde og sove i sin stol imens I får lagt nogle km bag jer. Tag din hånd ind under hendes numse en gang imellem, så hun lige hjælpes med at skifte lidt stilling, ligesom vi andre også skifter stilling i sædet, når vi sidder ned samme sted i længere tid.
Når hun viser behov for at komme op, blive skiftet, få mad osv. så sørg for at holde en længere pause inden I kører videre. og når I når frem, så skal hun så vidt muligt ikke sidde, men skal ligge og være på arm, så der ikke er belastning af hendes rygsøjle.
Nogle bæreseler kan bruges fra fødslen, andre først når barnet er ca 4 uger og frem. I en bæresele sidder barnet i starten med ansigtet ind til forældrenes brystkasse og fra 3 måneders alderen vil de fleste børn være så stærke i nakken, at de kan begynde at sidde med ansigtet ud mod verden, når de bæres og er vågne.
Generelt gælder at barnet i begyndelsen ikke må sidde mere end 20 minutter af gangen i en bæresele, men i takt med at barnet bliver ældre, større og stærkere kan barnet sidde længere og længere tid. Når barnet sidder i en bæresele, så er der en belastning af barnets rygsøjle og små børn har derfor bedre af at ligge end at sidde. Samtidig har de brug for stillingsskift og variation. En bæresele er således ikke til flere timers brug i bycenteret, men hvis du f.eks. har barnevognen med og lillesøster vågner og der lige går lidt tid inden du finder puslerummet eller kommer igennem den lange kø ved kassen, så kan du tage hende i bæreselen og måske få lidt ro på hende på den måde.
Alternativet til en bæresele er en slynge. Den kan barnet være i lidt længere tid af gangen, fordi barnet kan ligge ned i slyngen. Der er således ikke samme belastning af barnets rygsøjle i en slynge. Her tænker jeg på den form for slynger, hvor barnet altså i begyndelsen ligger mere end de sidder - det kunne f.eks. være en ringslynge.
Der findes rigtig mange forskellige slynger og bæreseler på markedet og det kan være en god idé at se sig omkring og overveje hvad behovet er.
Min viden omkring Mei Tai bæreseler er begrænset, men så vidt jeg kan finde ud af hører den til det man også kalder for en "seleslynge" og den fungerer ved at barnet sidder i en lomme med båndende omkring sig. Derfor anbefales den også først fra 4-5 måneders alderen og op efter.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, rigtig meget held og lykke med det hele fremover :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske