Brev:
8 mdr. og sover stadig i vores seng
30. april 2004
Alder:
8 mdr.
8 mdr. og sover stadig i vores seng
Hej Helen
Vores snart 8 mdr. gamle datter trives og har det rigtig godt.
Der er bare lige det der med søvnen...
Vi har tre nætter oplevet at hun har sovet igennem fra kl. 20.30, hvor hun bliver puttet, og frem til kl 5.30. (Hurra!)
Ellers vågner hun som regel mindst en gang om natten gang ved. 2-3 tiden. Nu er det pludselig blevet til endnu mere.
I de sidste 3 1/2 måneder har hun sovet i vores seng, da det både er nemmere at putte hende der og hun falder trygt i søvn med det samme igen efter natteamningen.
Da hun lå i sin egen seng (lige ved siden af vores) havde hun meget svært ved at falde i søvn om aftenen og sov meget uroligt om natten.
Hun sover også middagslur i vores seng.
Vi har som sådan ikke noget problem med at dele seng med vores datter, men jeg kunne godt tænke mig at hun snart begyndte at sove igennem, da det ikke rigtigt virker som sult, når jeg ammer hende om natten. Som før nævnt, har hun også sovet igennem af sig selv et par gange.
Hun får 3-4 måltider fast føde i løbet af dagen og spiser godt, derudover ammer jeg hende 4 -5 gange + "det løse" i løbet af dagen. Hun sover ca. 3 -4 timer om dagen fordelt over 3 gange.
Det virker lidt som om hun i de sidste uger er begyndt at få antydningen af seperationsangst: pludselig forskrækkelse over fremmede eller høje lyde, mere "putte-syg" end ellers, og så er hun her i den seneste uge begyndt at vågne endnu mere om natten, bare for lige at skulle holdes lidt i hånden eller have sutten. Nogengange er det næsten hver anden time.
Her kommer spørgsmålene:
1. Kan man overhovedet vænne et barn fra natteamning, når man selv ligger lige ved siden af?
Og hvad med hendes øvrige natteuro?
2. Vil det være for meget for hende, hvis vi forsøger at vænne hende fra - både at sove i vores seng - OG natteamningen, på een gang?
3. I så fald, hvad er det bedst at starte med? (Egen seng eller fravænning at natteamning?)
4. Er det et dårligt tidspunkt at gå i gang med sådanne ændringer nu, hvor hun er ved at gå ind i seperations-fasen?
5. Bliver det sværere at få hende til at sove i egen seng senere, hvis vi venter med det?
På et eller andet tidspunkt vil vi jo gerne have sengen for os selv.
6. Hvis vi ikke gør noget for at stoppe hendes nuværende urolige nattevaner, kan vi så regne med at det sker af sig selv? (inden for en overskuelig fremtid)
Det var en ordentlig smøre.
Da ingen af os er tilhængere af at der skal være unødig gråd og pinsel forbundet hverken med søvn i egen seng eller stop af natteamning, er vi absolut villige til at vente hvis det vil være "smartere" at gøre noget ved det senere, når hun er blevet lidt ældre.
Jeg frygter bare at det så bliver endnu sværere, da hun jo bliver mere og mere bevidst om hvordan tingene plejer at være.
Desuden vil jeg meget gerne gøre noget ved at hun nu igen vågner så hyppigt om natten - ihvertfald hvis det er mere end en kort fase!
8. Hvad vil du foreslå?
De bedste hilsner
Julie