Svar: 8 mdr. og sover stadig i vores seng
30. april 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Julie
Der er flere ting i det.
For det første skal man altid, når barnet pludselig vågner mere om natten, overveje om det hænger sammen med at barnet har fået en infektion (f.eks. i ørerne) eller om der er tale om tandfrembrud.
For det andet skal man overveje om barnet får nok mad i løbet af dagen, eller om barnet vågner fordi det er sulten og derved stiller sin sult ved brystet.
For det tredie skal man overveje om barnet er inde i en vane med at vågne. Nogle børn er jo vant til at hver gang de giver sig lidt i løbet af natten, så kommer mor straks med en sut eller et bryst, og derfor kan der blive tale om en vanebetinget afbrudt søvn.
For det fjerde, så kan det i jeres tilfælde meget vel hænge sammen med et behov for tryghed, da jeres datter nu er nået til en alder, hvor verden synes større og mere uoverskuelig og hun langsomt skal til at øve sig i at 'undvære' sine forældre, eller vide at de er der, selv om hun ikke kan se dem.
Du skriver at du giver hende 3-4 måltider i løbet af dagen og ammer hende fuldt derudover. Det er fint i forhold til hendes alder nu, men når hun bliver 8-9 mdr. vil hun blive bedre til at tygge og skal til at have noget andet mad. En plan for denne alder kunne se således ud:
Morgen: Evt. grød + bryst
Formiddag: Grød med frugtmos
Frokost: Rugbrødshapser med smørbart pålæg
Eftermiddag: ½ bolle med ost og frug i stykker
Aften: Stykker af forskellige grøntsager, lidt kogt kød eller fisk, evt. med sovs, lidt pasta eller ris.
Som dessert lidt frugtgrød med mælk, eller lidt frugtstykker
Sen aften: Bryst
Du kan sagtens bibeholde amningen, således at hun fortsat får din mælk og så tilbydes vand af kop til måltiderne. Du kan også tilbyde hende lidt mælk af en kop til måltiderne.
Efterhånden som hun får mere fast føde bliver amningen også skruet ned og tager dermed ikke pladsen op for anden mad, hun bliver mere mæt og sover forhåbentlig bedre om natten.
Med den alder hun har, er der ikke ernæringsmæssigt behov for amning om natten. Ud fra din beskrivelse lyder det også som om, at hun vågner om natten og får en tår fordi det både er vanebetinget og trygt for hende. Jeg synes derfor at det ville være en god idé at stoppe amningen om natten, men hun skal have noget andet i stedet for. Og så kommer jeg til dine spørgsmål.
Ad 1. Det er klart at hun kan lugte mælken og ved at den er der, hvis hun ligger lige klods op ad dig. Jeg mener dog stadig at det kan være et forsøg værd at lade hende blive liggende, og så se om hun kan acceptere det. Nogle børn accepterer fint at blive ammet om dagen og ikke om natten og andre børn kan ikke finde ud af, hvorfor de nogle gange får lov og andre gange ikke. Det må komme an på en prøve.
Det er vigtigt at du tilbyder hende vand i stedet, hvis hun virker tørstig, men det kan også være en god idé at give hende en ny vane, altså noget nyt som giver ende tryghed. Det kan være at vugge hende lidt på hoften når hun ligger, at tænde for en spilledåse, stryge hende over håret, synge lidt og på den måde berolige hende.
Du skal naturligvis tage noget nattøj på, som ikke gør det muligt for hende selv at finde brystet i søvne. For nogle virker det bedst med en brat overgang (der er simpelthen ikke noget mælk at få) og for andre er løsningen at tilbyde brystet, men forholdsvis hurtigt og langsomt trække vorten ud af munden igen, simpelthen for at barnet lærer at falde i søvn uden brystet i munden.
Med den alder hun har vil det være naturligt med natteuro. Hun drømmer meget og alle de oplevelser hun har i løbet af dagen, skal bearbejdes om natten. Hjælp hende med at skifte stilling og forsøg at få hende til at falde til ro uden at tilbyde brystet som det første.
Ad 2. Jeg tror umiddelbart ikke at det vil være for meget. Tværtimod vil det at blive puttet i egen seng, måske give hende en anden ro og gøre at I alle sover bedre. Når man ligger tæt sammen så har man også større tilbøjelighed til at forstyrre hinanden. I egen seng kan I skabe et nyt putteritual. Det tager lidt tid at få indført dette, men på et tidspunkt bliver dette den nye vane og genkendelighed giver tryghed. Det er derfor vigtigt at gøre det samme igen og igen og igen.
Ad 3. I skal starte med at putte hende i egen seng og indføre et nyt ritual. Når hun så vågner i løbet af natten, så kan du forsøge at give hende lidt vand, hjælpe hende med at skifte side og putte hende igen. Hvis dette ikke hjælper, så tager du hende over til jer og sover videre. Måske kan hun falde til ro med det samme, bare fordi hun ligger i jeres seng, og måske vil hun have behov for amning lidt endnu. Hvis hun bare falder i søvn, så er det jo fint, vis hun skal til brystet, så forsøger du at tage vorten ud igen, når hun har diet lidt, for at hun så tilsidst sover uden.
Ad 4. Man kan godt synes at tidspunktet er dårligt i forhold til hendes alder, men samtidig så bliver hun også mere og mere bevidst og det bliver sværere at stoppe med amningen om natten. Jeg synes derfor det er en god idé at forsøge nu.
Ad 5. Man kan godt risikere at det bliver sværer i takt med at barnet bliver mere bevidst. Men børn er jo forskellige og nogle mere sensitive end andre. Så hvor nogle børn uden problemer kan flyttes i egen seng, så har andre behov for mere tilvænning.
Ad 6. Nogle børn vægler brystet fra i en alder af ca 10 mdr, hvor andre synes det er dejligst at fortsætte. Vælger barent selv brystet fra, så kan man være heldig at det også går nemmere med at sove, da natamningen, jo så længere ikke er noget problem. Omvendt så vil børn som fortsat ammes meget, sandsynligvis få sværere ved at falde til ro uden brystet, fordi brystet er det genkendelige og det mest trygge de kender.
Det vil ofte være sådan at børn i perioder er mere urolige end i andre, simpelthen fordi de er inde i en fase hvor de får så mange nye stimuli, som de lige skal vænne sig til. Det får og kommer. Det betyder at de f.eks. kan være mere urolige omkring 8-9 mdr´s alderen, falde lidt mere til ro som de nærmer sig 1 års alderen, og blive urolige igen, når de mellem 15-18 mdr. begynder at få mareridt.
De nævnte aldre skal naturligvis kun tages som eksempler, børn er jo forskellige og kan ikke sættes i kasser!
Ad 8. Jeg foreslår dermed at du overvejer, om du skal ændre på indtaget af mad, så du er sikker på at din datter ikke vågner fordi hun er sulten. At I forsøger at skabe en ny rutine, hvor hun bliver puttet i egen seng og lærer at falde i søvn der og naturligvis kommer over til jer, hvis hun er ked af det. At du skruer ned for amningen og stopper med natamning. I stedet tilbyde vand af kop, hjælp til at skifte stilling, en nusseklud eller lignende, som kan være substitut for mors bryst.
Det blev et langt svar, håber det gav mening. Held og lykke til jer alle.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske