Brev:
Det der med mælken og mellemmåltider
7. marts 2009
Alder:
7 mdr.
Det der med mælken og mellemmåltider
Hej Helen,
Jeg har længe fulgt med på sidelinien, men fik lyst til at melde mig índ, og vil derfor benytte lejligheden til at stille dig et par spørgsmål.
Min dreng er nu 7 mdr og 3 uger. Han er født i uge 34+5, men er rent størrelsesmæssigt kommet fint efter den. Han vejer nu ca 9 kg.
Jeg har ammet ham indtil for ca 1,5 uge siden hvor jeg har kørt ham over på flasken, da jeg skal begynde at arbejde 1.april og derfor gerne vil have lidt mere "frihed". Han tog fint imod flasken og jeg kunne erstatte de ca 4 ammemåltider i døgnet med en flaske. Jeg ammede ham kl ca 5:30 (meget), kl ca 16 (ikke så meget), kl ca 19:30 ved putning (ikke så meget) og kl 22 (drømmemåltid). Da han tog godt imod flasken ammede jeg ham kun ved behov og nu er der ikke rigtig noget mælk tilbage, hvorfor fortrydelsesretten ligesom er ophøret:-)
Nu gider han ikke rigtigt tage flasken mere, hvilket er lidt frustrerende. Jeg vil jo gerne have ham op på min. 400 ml i døgnet. Han tager flasken når han vågner ved 5:30 tiden hvor han tager ml 160-200 ml. Herudover er det svært at få ham til at tage ret meget. I dag lykkedes det min at få 140 ml i ham efter formiddagsluren, men det er ikke ret tit. Han har ikke ville tage mere i dag og får så ikke mere mælk før i morgen tidlig. Han vil ikke længere have mælk når han bliver puttet eller som drømmemåltid.
Jeg sørger for at putte godt med mælk i grøden og kartoffel/grøntsagsmosen. Jeg er begyndt at putte grødpulver i grøden tilsvarende det vand det er kogt på for at sikre han får mælk nok. Han får dog jern da han er ftf.
Jeg prøver ikke at presse ham til at tage flasken og forsøger at acceptere når han ikke vil have noget. Det hjælper lidt at lade ham lege med pit hår e.lign. det gør at han nogen gange vil tage lidt. Han vil heller ikke have mælk af kop. Vand drikker han til gengæld masser af både til måltiderne og når han ellers tilbydes.
Hvad kan jeg gøre for at få ham til at drikke mere mælk? Skal jeg bare acceptere at han nogen dage kun får 200 ml fra flasken?
Når jeg læser dine forslag til madplaner for børn på hans alder synes jeg der er meget mere og oftere end han gider spise.
Hans dag ser nogenlunde sådan ud:
5:30 flaske sover som regel videre en times tid
8:30 Havregrød + vand af kop
9:30-ca 11/11:30 formiddagslur
Tilbydes flaske evt lidt frugtstykker
13-13:30 Øllebrød + vand af kop
14-15:30 Eftermiddagslur
Tilbydes flaske
16:00 Mellemmåltid - fx rugbrødshapsere (max 1/4 stk rugbrød). Gnaver af og til af lidt knækbrød e.lign.
18/18:30 Aftensmad (tit kartoffel/grøntsagsmos med grøntsager og kød men også lidt af vores mad el. fx pasta)
19:30 puttes til natten (tilbyder ham flaske men det er en uge siden han har ville tage noget)
Til morgenmad laver jeg havregrød af ca ½ dl havregryn og 1½ dl vand. Serverer med lidt frugtmos. Han spiser næsten op. Til frokost som regel øllebrød af 1 rundtnum rugbrød. Han spiser som regel op. Når jeg tilbyder flasken gider han sjældens have noget. rugbrødshapserne spiser han MAX 1/4 stykke af.
Er det ok? Der går jo tit længe mellem hans måltider (fx fra 8:30-13:30), men gan gider ikke spise ret meget hvis han tilbydes det ofte. Skal jeg forsøge at give ham flere mellemmåltider eller er det ok?
Med venlig hilsen
Eva