Svar: Det der med mælken og mellemmåltider
7. marts 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Eva
Når jeg ser din plan for dagen og skal sammenholde det med hans alder (reelle og korrigerede alder) og hans størrelse (han er jo en stor dreng :o)) så lyder det fint, som du gør det lige pt. Der er dog igen tvivl om at han i løbet af de næste uger, skal igang med lidt mere varieret kost og mere rigtig mad og mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Tidlig morgen 5:30: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, lavet med mme, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud i forhold til ftf) og tilbydes også frisk frugt i hånden, som han selv kan sidde og sutte på. Det kan være appelsinbåde, fersken, blomme, kiwi eller lignende. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden flaske ca kl. 10
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas. Tilbydes ved siden af dette ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden at sutte på, opbløde med spyt og gumle i.
Puttes til middagslur med en flaske ca kl. 13.30
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere af jeres mad, gerne lidt sovs, mad der smager af noget osv. Tilbydes ved siden af sin mos igen brødskorper i hånden, men også gerne kogte blomkål- eller broccolihoveder, kartoffelbåde eller lignende at gnaske i selv. Vand af kop.
Flaske med mme ca 19.30 og puttes til natten
Sen aften 23-24: Flaske med mme og spiser denne mere eller mindre i søvne, sover uden mælk til næste morgen tidlig
Det vil normalt være passende med 4 flasker dagligt, tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften og mælken er naturligvis vigtig i forhold til indtag af kalk, vitaminer og mineraler. I forhold til jernindholdet betyder det ikke noget, da din dreng jo får jerntilskud alligevel. Det er rigtig fint, hvis du bruger mme i maden, når det passer - men stille og roligt skal han jo have mere og mere af jeres mad og så må det være sådan. Du kan ikke presse ham til at drikke flasken, hvis han ikke vil, men prøv om du kan få lidt mme i ham. Udnyt især netop flasken sen aften og tidlig morgen, hvor han mere eller mindre halvt sovende måske vil acceptere den :o) Kniber det, så må du tale med lægen om hvad et minimumsindtag skal være.
Håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske