Svar: Natteroderi, amning m.v. - 9 mdr.
9. marts 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Mette
Hvis du oplever at din datter får hård mave, fordi du skærer amningerne væk, så må du naturligvis gerne amme hende lidt ekstra i en periode. Det er dog vigtigt at du også begynder at tilbyde hende mere vand at drikke og via kosten forsøger at regulerer ind, så maven fungere. Det vil sige fortsat supplere med kogte grøntsager/grøntsagsmos, giver frisk frugt og frugtgrød, mange små og hyppige måltider osv. Hun skal som nævnt i sidste brev til at have meget mere rigtig mad og skæres betydeligt ned i amningerne, så hun 10 måneder gammel kun amme 2 (max 3) gange dagligt ...
Med hensyn til at putte hende og hun rejser sig igen og igen, så handler dette om at hun lige nu øver sig i både at kravle, rejse sig og sætte sig. Hun øver sig på alle tider af døgnet og øver sig både sovende og vågen. I takt med at hun motorisk lærer disse ting, så vil der også naturligt falde en større ro over hende.
Jeg går ikke ind for at bruge "godnat og sov godt", hvor man lader sit barn græde sig i søvn og ikke hverken trøster, kærtegner, holder i hånd, beroliger eller noget - men bare siger godnat og går sin vej ... Det kan godt være at det virker, men det er bestemt ikke omsorgsfuldt og når det skærer i det mødrene hjerte - så er det forkert. Så skal man ikke gøre sådan :o)
Det handler derimod om at vurdere hendes gråd, når I putter hende. Måske græder hun slet ikke, men har bare svært ved at finde fysisk ro, og det er okay. Hun må gerne tumle rundt og du må gerne gå frem og tilbage og lægge hende ned igen og igen, indtil hun er træt og overgiver sig til søvnen. Det er her dog vigtigt at hun ikke puttes for tidligt, men at man er sikker på at hun er træt og det er tid til at sove.
Men hvis hun græder, så er det vigtigt at være opmærksom på hvad gråden handler om. Præcis som jeg beskrev i mit sidste brev. Hvis hun er ulykkeligt, står med hænderne rakt op mod dig "gå ikke fra mig", så skal du naturligvis blive det, evt. tage hende op, berolige og trøste og ikke gå fra hende. Det er vigtigt at hun forbinder det at skulle sove med noget trygt og godt.
Hvis hun græder som protest mod at skulle sove nu - "det vil jeg ikke, jeg vil hellere lege og have det sjovt" gråd, så behøver du ikke være hos hende, så er det fint at gå frem og tilbage, betrygge hende i at du er der, at du passer på hende osv. men at det er sovetid nu og ikke legetid.
Det er altså helt okay at du tager hende op, sidder lidt med hende, beroliger hende i dine arme, når hun har behov for det, men det er ikke optimalt at hun falder i søvn i dine arme.. Det er vigtigt at du prøver at putte hende tilbage i seng inden hun falder dybt i søvn, så hun registrerer at det er der hun ligger nu, så hun ved hvor hun er. Det giver en bedre og mere sammenhængende søvn bagefter.
Du kan ikke med den alder hun har tvinge hende til at ligge på maven, ryggen eller siden. Det styrer hun selv og netop i takt med at hun motorisk bliver bedre til at mobiliserer sig omkring, så vil hun også selv kunne skifte stilling, når hun vågner om natten og hun vil også selv kunne trille om på siden eller maven eller hvordan hun nu sover bedst, når hun bliver puttet om aftenen. Hvis hun falder bedst i søvn på maven, så er det fint, så lad hende gøre det. Inden du så selv går i seng, så kan tage hende op, amme hende, så hun er fyldt op til natten og så kan du putte hende på ryggen, når hun forventes at skulle sove et lidt længere stræk.
Tilbage i dobbeltsengen er en løsning for nogle. Det er her så vigtigt at man gør sig bevidst om at det kun er i en periode og at hun skal tilbage til egen seng igen. Hun bliver jo mere og mere bevidst og det kan derfor godt blive sværere at få hende tilbage i sengen ... Modsat oplever nogle familier også at det lige var det der skulle til, hele familien sov bedre og mere sammenhængende og det gav så overskuddet til at tage 'kampen' og få barnet tilbage i egen seng, samtidig med at der rent fysisk kom lidt mere ro på barnet efter et par uger hos mor og far. Der er jo her tale om en pige i separationsalderen som er mere tryghedssøgende.
De fleste børn behøver ikke powernap kl. 18 når de er 9 måneder gamle, så prøv om ikke den kan springes over og netop gøre jeres datter mere parat til at komme i seng, når I så putter hende. Hun skal dog stadig ikke puttes meget tidligt, men fortsat puttes til normal tid. Du skal regne med at hun sammenlagt har behov for ca 14 timers søvn i døgnet. Det betyder ofte at barnet sover sammenlagt 2½-3 timer om dagen og ca 11 timer om natten.
Hvis I således står op kl. 6.30-7 i løbet af dagen, vil det være passende at hun bliver puttes ca kl. 19.30-20, hvis hun altså vel at mærke sover 2½-3 timer samlet i løbet af dagen ...
Du må gerne sidde lidt hos hende, kærtegne hende og hjælpe hende til fysisk ro, når du putter hende. Hvis det virker godt og får hende til at falde i søvn på en god måde, så er det godt. Du skal her bare være opmærksom på at hun ikke må begynde at opfatte din tilstedeværelse som underholdning og derfor vægre sig mod at sove.
Håber denne uddybning hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske