Brev:
Trodsalder og drilleri om natten
9. marts 2009
Alder:
3 år, 6 mdr.
Trodsalder og drilleri om natten
Hej Helen.
Vores søn på 3 1/2 år får i øjeblikketikke sovet så meget om natten som han har behov for, hvilket bekymre mig lidt.
Han bliver puttet i sin egen seng om aftenen og kommer ind til os i løbet af natten, som regel ved 3-4 tiden, og lægger sig på en madras på gulvet. Nogle gange er han længe om at falde i søvn igen, hvilket forstyrrer os forældre, men det værste er at han i øjeblikket har en ide med at han skal ligge og åbne lågerne til vores klædeskab kl. 5 om morgenen. Vi prøver på at ignorere hans opførsel, men han skal vel også have at vide at han skal sove videre?? Men det gør han selvfølgelig ikke.
Kan det måske handle om at vi rent faktisk ligger og forstyrrer hinanden når vi vender og drejer os i løbet af natten?
Det er meget længe siden at vi har indført madrassen på gulvet, så man skulle vel mene at han efterhånden er vant til at vi ligger og vender os, og at det er muligt for ham at sove fra det?
Jeg tror helt sikkert at det handler om at han prøver væres grænser af, men kan det mon også handle om at han prøver sine egne grænser af, eftersom han er i selvstændighedsfasen?
Vi forældre er efterhånden trætte af at få vores nattesøvn afbrudt nat efter nat, så vi har snakket lidt om at en af os går ind og ligger på en madras i hans værelse så han kan komme tilbage i egen seng om natten, i stedet for at han ligger og forstyrrer inde hos os - så kan den ene af os forældre få en god nattesøvn.
Hvad synes du om den ide med at vi lægger os ind til ham?
Og så kunne jeg godt tænke mig at vide lidt om, hvad denne selvstændighedsfase/trodsealder egentlig handler om??