Svar: Trodsalder og drilleri om natten
9. marts 2009
Alder:
3 år, 6 mdr.
Hej med dig
Min umiddelbare tanke er ikke at jeres dreng vågner kl. 05 om morgenen fordi han vil drille eller prøve grænser. Det handler nok snarere om at han ikke er træt nok til at sove videre på det tidspunkt og at I derfor skal se lidt på, hvor meget han egentlig sover generelt.
Nu hvor han er 3½ år, så behøver han sandsynligvis ikke middagslur mere og det kunne være her problemstillingen var. Sover jeres dreng til middag? Jeg kunne godt forestille mig, at han var træt omkring middagstid, fordi han jo netop er stået meget tidligt op, men det er et eller andet sted vigtigt at han nu begynder at være vågen og aktiv og i stedet så forlænger sin nattensøvn.
Det har naturligvis også noget at sige, hvor tidligt han går omkuld om aftenen. Hvis han går tidligt i seng, så vil han naturligt være udhvilet tidlig morgen ...
I skal regne med at børn på 3½ år ofte sover 11½-12 timer i døgnet. Det er gennemsnitligt og betyder således at nogle børn sover lidt mindre og andre lidt mere.
Derudover skal I også medtænke at vi er forskellige, nogle er friske om morgenen, andre om aftenen. Det vi også kalder for A og B mennesker, - hos børn kalder vi det ofte Ugler og Lærker.
Det kan godt tænkes at jeres dreng hører til det man kalder for Lærkerne. Det vil sige de børn, der vågner tidligt, hvor morgenen er den bedste tid. Her er de friske og i vigør, her er de aktive og har lyst til dagen og det er vigtigt at komme igang. Dette i modsætning til det man kalder for Ugler, som har deres bedste tid om aftenen.
Jeres dreng har det sandsynligvis fint med at komme i seng og overgive sig til søvnen om aftenen, om morgenen kl. 05 er han vågen og i vigør - altså i og for sig helt okay og helt normalt, men svært fordi I forældre ikke har det sådan, I har brug for at sove lidt længere ... :o)
Min umiddelbare tanke er altså at I skal prøve at se lidt på hans sovemønster og rutiner for dagen. I skal her også medtænke om han kan være sulten og tørstig, når han kommer ind til jer om natten. Og det kan her være en god idé, at I f.eks. stiller lidt frugt, et par kiks, lidt vand frem til ham, som han kan tage når han vågner og derefter falde i søvn igen. Det kan han i en alder af 3½ år godt klare uden jeres hjælp.
Det kan også handle om at han det, midt om natten, rent faktisk vågner fordi han skal tisse. I kan derfor overveje, alt efter hvordan I er i renlighedsprocessen, om I skal prøve at følge ham på toilettet, når han vågner kl. 03, give ham en tår vand og så følge ham tilbage til hans egen seng, hvor han så kan sove videre til næste morgen tidlig. Altså ikke længere madrassen på gulvet, som lyder til at være blevet mere end vane end et egentligt behov for tryghed og nærhed.
Med hensyn til selvstændigheds alder eller trodsalder, som det hed tidligere, så er det især i 1-3 års alderen, at man virkelig mærker barnet sætte sin egen vilje igennem. I kan låne flere bøger om dette emne på biblioteket. I kan også se i min bogguide under "opdragelse" og "Udvikling" og finde titler som kan interessere jer. En bog som "Forstå dit barn 2-5 år" af Stein Erik Ulvund, kan være rigtig god at læse og netop til at give et billede af, hvad der foregår i jeres drengs verden, hvad den 3 årige er for en størrelse :o)
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske