Brev:
Mad - eller mangel på samme ...!
9. marts 2009
Alder:
9 mdr.
Mad - eller mangel på samme ...!
Hej Helen.
Vi har nogle spørgsmål ang. spisevaner hos vores lille datter, Olivia, på 9 mdr.
Indtil for 3 uger siden, spiste hun fint i løbet af dagen, og var begyndt at spise rugbrødshapsere til frokost. Så blev hun syg med forkølelse og hoste, og fik oveni i det de to første tænder.
Efter det, vil hun nærmest ingenting spise, selvom hun er frisk igen. Vi håber derfor, at du kan give os nogle gode råd til, hvordan vi får gang i spisningen igen.
Hun vil slet ikke have rugbrød mere, det bliver bare spyttet ud, både hvis vi giver dem og hun selv putter dem i munden. Grøntsagsmos vil hun heller ikke have længere, uanset hvilken slags og kombination.
Det eneste der glider nogenlunde, er havregrød med frugtmos om morgenen.
Hun går i dagpleje, og får havregrød kl. ca. 06.30 inden hun skal afsted.
Hun sover så hos dagplejeren fra ca. 7.10 - 9.00 (hvor hun bliver vækket), hvorefter hun får frugtmos, som hun gerne vil have.
Til frokost ml. 11.15 og 11.45 bliver hun tilbudt rugbrødshapsere, men vil som sagt ikke have dette. Vi har derfor nu bedt dagplejemoderen give hende havregrød til frokost, bare for at være sikker på hun får noget. Dette glider ok - men på denne måde får hun jo ikke så varieret en kost, i og med at hendes morgenmad også er havregrød.
Hun sover så fra ca. 12 til 15, hvor hun spiser yoghurt med frugtmos eller ½ bolle (hvor det ikke er ret meget, der faktisk kommer ned i maven).
Ca. 17.30 spiser vi så aftensmad, hvor hun før hun blev syg, var begyndt at spise mere og mere af vores mad, dog med grøntsagsmos som "base". Her vil hun heller ikke længere spise, max. 2 skefulde, hvorefter hun kniber munden sammen. Hun vil gerne sidde med noget i hånden, og gumler og sutter på dette, men der kommer ikke meget indenbords.
Kl. ca. 18.45 får hun ml. 150 og 200 ml. vælling, og bliver lagt i seng ml. 19 og 19.30. Hun sover til ml. 2 og 5, hvor hun nogle gange ligger sig til at sove igen, når hun har fået sutten og nogle gange skal ammes, før hun vil sove igen.
I forhold til madindtaget, sover hun jo fint nok om natten. Det er ikke mere end ca. 5 uger siden vi droppede amningen kl. ca. 23, da hun begyndte at "sove over" dette tidspunkt, og som oftest godt kan sove til en 4-5 stykker.
Derfor er jeg også i tvivl om, om hun får mælk nok i løbet af en dag? Hun får jo kun den ene amning tidlig morgen (som hun faktisk også et par gange har "sovet over", og derfor har fået havregrød når hun er stået op).
Hun vil gerne have flaske, så skal hun tilbydes en i løbet af dagen? Vi har ikke gjort dette, da vi nødig vil have, at det er årsagen til, at hun ikke vil spise andet mad.
Vi glæder os til at høre dine svar (på dette efterhånden ret lange brev)
Venlig hilsen
Olivias mor og far